گزارش نسل کشی اویغورهای چین عمیقاً نگران کننده است: سازمان ملل

گزارش نسل کشی اویغورهای چین

پکن این یافته ها را رد کرد. (فایل)

ژنو:

سازمان ملل روز جمعه گزارش هیئت حقوقدانان و کارشناسان حقوقی لندن را که چین را به نسل کشی علیه اقلیت اویغور متهم می کند، “عمیقاً ناراحت کننده” توصیف کرد.

روپرت کولویل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که این آژانس یافته های ارائه شده در بریتانیا در روز پنجشنبه را تأیید نکرده و درباره این نتیجه که چین از طریق اقدامات کنترل جمعیت مرتکب نسل کشی شده است، اظهار نظری نکرده است.

اما او به خبرنگاران در ژنو گفت که این هیئت غیررسمی که به درخواست گروه تبعیدی کنگره جهانی اویغور تشکیل شده است، “اطلاعات بیشتری را ارائه کرده است که در رابطه با رفتار با اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان و قومی در سین کیانگ بسیار ناراحت کننده است. “.

او گفت که اعتبار به دلیل “بسیاری از قربانیان یا شاهدانی است که خطرات زیادی را برای حضور در پیش گرفتند”، و تاکید کرد که “بسیار مهم است که از آنها در برابر هرگونه انتقام‌جویی محافظت شود”.

9 وکیل و کارشناس حقوق بشر در هیئت لندن شرکت داشتند و در دو جلسه شواهد در سال جاری اتهامات مربوط به شکنجه، تجاوز جنسی و رفتار غیرانسانی را شنیدند.

این دادگاه که هیچ اختیار تحریم یا اجرا ندارد، به این نتیجه رسید که حاکمان چین “قصد داشتند بخش قابل توجهی” از اقلیت مسلمان اویغور را از طریق اقدامات کنترل جمعیت نابود کنند و به همین دلیل “نسل کشی” انجام داده بودند.

پکن یافته‌های خود را رد کرد و گفت که کنگره جهانی اویغور “برای دروغ‌گویان پول پرداخت، شایعات خرید و شهادت‌های دروغین در تلاش برای ساختن ابزاری سیاسی برای بدنام کردن چین” پرداخت.

کولویل گفت که بازرسان دفتر حقوق سازمان ملل “به طور مشابه الگوهای بازداشت خودسرانه و بدرفتاری در موسسات، شیوه های کار اجباری و به طور کلی از بین رفتن حقوق اجتماعی و فرهنگی را شناسایی کرده اند”.

وی بر نیاز به “ارزیابی مستقل و جامع” از اتهامات نقض حقوق در سین کیانگ تاکید کرد.

او گفت که دفتر حقوق ملل متحد در حال تکمیل ارزیابی خود است و احتمالاً نتایج آن در هفته های آینده منتشر خواهد شد.

میشل باشله، مسئول حقوق سازمان ملل متحد، سال‌هاست که از پکن می‌خواهد تا به او و دیگر ناظران مستقل «دسترسی معنی‌دار و بدون محدودیت» به منطقه بدهد، اما کولویل گفت تا کنون چنین دیداری امکان‌پذیر نشده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)