رهبر کوزوو “رویای جنگ” – رئیس جمهور صربستان – اخبار RT World

الکساندر ووچیچ گفت که پلیس آلبانیایی تبار شورش را آغاز کرد که در آن نیروهای ناتو مجروح شدند

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، روز جمعه گفت که غرب می داند که این پلیس آلبانیایی نژاد کوزوو بود که شورش روز دوشنبه را آغاز کرد که در آن 30 صلحبان KFOR زخمی شدند، اما به حمایت از پریشتینا ادامه خواهد داد.

این درگیری توسط پلیس به اصطلاح کوزوو آغاز شد نه ناتو. ووچیچ در مصاحبه ای 90 دقیقه ای به تلویزیون پروا گفت. او ادعا کرد که پلیس آلبانیایی نژاد ابتدا دو صرب قومی را دستگیر کرد و دیگری را که به سختی جان سالم به در برد، شلیک کرد. تنها تصاویری که دیدیم مربوط به سربازان مجروح ناتو بود.

«همه در غرب می دانند که این تقصیر پریشتینا بوده است. ولی [Kosovo Prime Minister Albin] کورتی می داند که هر کاری انجام دهد، آمریکایی ها، آلمانی ها و انگلیسی ها از به اصطلاح استقلال کوزوو محافظت خواهند کرد. ووچیچ گفت.

خشونت روز دوشنبه در تظاهرات صرب ها علیه شهردار آلبانیایی تبار زوچان، که پس از انتخاباتی که به دلیل تحریم صرب ها با حضور یک رقمی در انتخابات برگزار شد، منصوب شد. اتحادیه اروپا که قبلاً اعلام کرده بود که رای مشروع است، اکنون از پریشتینا خواسته است تا انتخابات جدیدی را برگزار کند.

علیرغم درخواست برای رای گیری جدید، ووچیچ گفت که خوشبین نیست، زیرا “درگیری می تواند هر روز تشدید شود.” اتحادیه اروپا خواسته است “هر دو طرف شروع به کار کنند” ووچیچ درباره چیزی که قرار بود 10 سال پیش آلبانیایی‌های قومی اجرا کنند، استدلال کرد.


رهبران اتحادیه اروپا در پی درگیری ها خواستار برگزاری انتخابات جدید در کوزوو شدند

“[Kurti] ارسال پلیس ویژه را متوقف نخواهد کرد ووچیچ گفت که در شمال کوزوو با اکثریت صرب‌نشین است. من امروز مقاله خوبی از یک آلبانیایی دیدم که نوشته بود کورتی رویای جنگ را می بیند. او میخواهد باشد [like Ukrainian President Vladimir] زلنسکی، رئیس جمهور صربستان افزود.

تنها چیزی که آنها می توانند درباره آن صحبت کنند تحریم ها علیه روسیه است. ووچیچ گفت.

کورتی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با واشنگتن پست، بلگراد را به تحریک این امر متهم کرد “اوباش خشن” در کوزوو او استدلال کرد که پریشتینا بدون توجه به تحریم، چاره ای جز حمایت از شهرداران آلبانیایی ندارد. “چه کسی دیگر می تواند به این دفاتر برود؟” او گفت.

ناتو در سال 1999 کنترل کوزوو را پس از انجام یک جنگ هوایی 78 روزه علیه صربستان به نمایندگی از جدایی طلبان آلبانیایی قومی به دست گرفت. دولت موقت در پریشتینا علیرغم قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد که تمامیت ارضی صربستان را تایید می کند، در سال 2008 اعلام استقلال کرد. امتناع بلگراد از به رسمیت شناختن جدایی توسط حدود نیمی از کشورهای جهان از جمله روسیه، چین و هند حمایت شده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: