ترکیه به درخواست ناتو در کوزوو نیرو مستقر می کند – RT World News

این استان جدا شده صربستان تحت تأثیر ناآرامی های گسترده پس از انتخابات ماه آوریل قرار گرفته است

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که به درخواست فرماندهی نیروی مشترک ناتو، یک گردان کماندویی را در کوزوو مستقر خواهد کرد. آنکارا گفت که نیروهایش به فرونشاندن تنش ها در شمال استان جدا شده صربستان کمک خواهند کرد، تنش هایی که از زمان انتخاب شهرداران آلبانیایی تبار در منطقه با اکثریت صرب این منطقه تشدید شده است.

کشور ما از نزدیک تحولات بالکان را دنبال می کند، جایی که ارزش های تاریخی و فرهنگی مشترکی داریم. این وزارت روز شنبه گفت.

این بیانیه می افزاید که آنکارا در حال گرفتن یک “موضع سازنده” به سمت حل و فصل وقایع اخیر در بخش دوستانه و برادرانه شمال کوزوو که به امنیت و ثبات منطقه آسیب می رساند.

بلگراد و پریشتینا هر دو تحت فشارهای بین المللی برای حل و فصل آخرین مورد از مناقشات طولانی بین دولت تحت سلطه آلبانیایی کوزوو و صرب های قومی در شمال قرار گرفته اند. این هفته زمانی که مقامات کوزوو با کمک واحدهای پلیس بر نصب شهرداران آلبانیایی تبار در شهرداری‌های شمال نظارت کردند، خشونت در منطقه روی داد.


رهبران اتحادیه اروپا در پی درگیری ها خواستار برگزاری انتخابات جدید در کوزوو شدند

پس از آنکه صرب ها در اعتراض به عدم برآورده نشدن خواسته های خودمختاری از پریشتینا، رأی گیری را تحریم کردند، شهرداران در انتخابات آوریل انتخاب شدند که با مشارکت حدود 3.5 درصدی مواجه شد. الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، این هفته از مقامات کوزوو خواست تا آنچه را که او می‌خواند، پس بگیرند «شهرداران ادعایی» برای کمک به خنثی کردن وضعیت

در اواخر ماه مه، ناتو پس از حادثه 30 مه که در آن تظاهرکنندگان صرب حداقل 30 سرباز ناتو را مجروح کردند، اعلام کرد که قرار است 700 نیروی اضافی به کوزوو بفرستد. در مجموع 52 صرب نیز مجروح شده اند.

در سال 1999، ناتو بمباران سه ماهه ای را به دلایل بشردوستانه علیه صربستان و به نمایندگی از جدایی طلبان آلبانیایی قومی در طول جنگ کوزوو انجام داد. دولت تازه تاسیس در پریشتینا علیرغم مفاد قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر تمامیت ارضی صربستان تاکید دارد، در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد.

کشورهای متعددی از جمله روسیه، چین و هند از امتناع بلگراد از پذیرش جدایی حمایت می کنند. استقلال کوزوو توسط حدود 100 کشور در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه از نیروهای ناتو به دلیل تشدید اوضاع در کوزوو انتقاد کرد. “[The NATO Kosovo Force] نه تنها فقدان حرفه ای بودن خود را نشان دادند، بلکه به منبع خشونت غیرضروری و عامل تشدید تبدیل شدند.» در بیانیه ای که در وب سایت این وزارتخانه منتشر شد، آمده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: