جاسوس برتر ایالات متحده مخفیانه از چین بازدید کرد – FT – اخبار RT World

فایننشال تایمز روز جمعه به نقل از منابع آمریکایی ناشناس گزارش داد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز، رئیس سیا را ماه گذشته برای دیدار با مقامات اطلاعاتی چین به پکن فرستاد.

خروجی برنز را به عنوان “یکی از [Biden’s] قابل اعتمادترین مقامات» و گفت بازدید نشان داد کاخ سفید چقدر نگران بدتر شدن روابط بین پکن و واشنگتن شده بود.

در حالی که نه کاخ سفید و نه سیا به طور رسمی این بازدید را تایید نکرده اند، FT به آن تکیه کرده است “پنج نفر با شرایط آشنا هستند.” یکی از آنها که تنها به عنوان یک مقام آمریکایی معرفی شد، گفت که برنز با همتایان چینی دیدار کرد و بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز در کانال های اطلاعاتی تاکید کرد.

مشخص نیست که آیا برنز قبل از دیدار 10 می بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن و وانگ یی، بالاترین مقام دیپلمات چینی در وین، به پکن سفر کرده یا پس از آن. کاخ سفید این نشست را تنها پس از پایان آن اعلام کرد.


چین در حال

با این حال، FT تصریح کرد که رئیس سیا قبل از اجلاس سران G7 در 19 می در هیروشیما، که در آن بایدن اظهار نظر مرموزانه ای مبنی بر انتظار یک جلسه فوری ارائه کرد، از چین بازدید کرد. “ذوب شدن” در روابط چین و آمریکا

از هفته گذشته، حداقل در حوزه نظامی، هیچ نشانه ای از چنین آب شدنی وجود نداشت. پنتاگون در 25 مه شکایت کرد که چین به پیشنهادات ارتش ایالات متحده پاسخ نمی دهد. لی شانگفو وزیر دفاع چین از ملاقات با همتای آمریکایی خود لوید آستین در کنفرانس گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور آخر هفته گذشته خودداری کرد. ایالات متحده در سال 2018 لی را به دلیل مشارکت در خرید سیستم های تسلیحاتی از روسیه تحریم کرده بود.

برنز یک دیپلمات سابق است که سه سال به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه (2005-2008) و معاون وزیر امور خارجه قبل از بازنشستگی در سال 2014 گذرانده است. بایدن او را در سال 2021 به عنوان مدیر سیا منصوب کرد. او سابقه ماموریت های مخفی از جانب بایدن را دارد. به مسکو در نوامبر 2021 و کیف در ژانویه 2022، درست قبل از تشدید درگیری اوکراین.

در ماه آوریل، او اعتراف کرد که سیا بود “کور” با میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی.