گزارش: بیش از 1 میلیون دوز واکسن کووید در نیجریه در ماه گذشته هدر رفت

گزارش: بیش از 1 میلیون دوز واکسن کووید در نیجریه در ماه گذشته هدر رفت

بسیاری از کشورهای آفریقایی متوجه شده اند که ظرفیت مدیریت دوز واکسن را ندارند. (فایل)

داکار:

دو منبع به رویترز گفتند که تخمین زده می‌شود بیش از یک میلیون واکسن کووید-19 در ماه گذشته در نیجریه منقضی شده است بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، که یکی از بزرگ‌ترین تلفات دوز است که نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی مشکل شلیک گلوله را دارند.

دولت‌های قاره‌ای با بیش از یک میلیارد نفر برای تحویل بیشتر واکسن فشار آورده‌اند، زیرا نرخ تلقیح در مناطق غنی‌تر عقب مانده است و خطر ابتلا به انواع جدیدی مانند ویروس Omicron که اکنون در سراسر آفریقای جنوبی گسترش می‌یابد را افزایش می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) در نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا و خانه بیش از 200 میلیون نفر، کمتر از 4 درصد بزرگسالان به طور کامل واکسینه شده اند.

با این حال، افزایش اخیر عرضه، مشکل جدیدی را ایجاد کرده است: بسیاری از کشورهای آفریقایی متوجه شده‌اند که ظرفیت مدیریت عکس‌ها را ندارند، که برخی از آنها ماندگاری کوتاهی دارند.

منابع آگاه از تحویل و استفاده واکسن به رویترز گفتند که دوزهای منقضی شده توسط AstraZeneca ساخته شده و از اروپا تحویل داده شده است. آنها از طریق COVAX، تسهیلات اشتراک دوز به رهبری اتحاد واکسن GAVI و WHO که به طور فزاینده ای به کمک های مالی متکی است، عرضه شدند.

منبع سومی که از زایمان مطلع بود گفت که برخی از دوزها در عرض چهار تا شش هفته پس از انقضا به دست می‌رسند و علیرغم تلاش‌های مقامات بهداشتی نمی‌توان از آنها به موقع استفاده کرد.

این منابع گفتند که شمارش دوزهای منقضی شده هنوز در حال انجام است و تعداد رسمی هنوز نهایی نشده است.

یکی از آنها به رویترز گفت: “نیجریه هر کاری که می تواند انجام می دهد. اما با واکسن های ماندگاری کوتاه دست و پنجه نرم می کند.” “اکنون (تامین) غیرقابل پیش بینی است و آنها بیش از حد ارسال می کنند.”

سخنگوی آژانس ملی توسعه مراقبت های اولیه بهداشتی – نهاد مسئول واکسیناسیون در نیجریه – گفت که تعداد واکسن های دریافت شده و استفاده شده هنوز در حال محاسبه است و یافته های خود را در روزهای آینده به اشتراک خواهد گذاشت.

WHO گفت که دوز مصرفی منقضی شده است، اما از ارائه رقم خودداری کرد. این سازمان گفت که 800000 دوز اضافی که در ماه اکتبر در معرض خطر انقضا بودند، همگی به موقع استفاده شدند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در پاسخ به سؤالات رویترز گفت: «هدر رفتن واکسن‌ها در هر برنامه ایمن‌سازی قابل انتظار است و در زمینه استقرار COVID-19 یک پدیده جهانی است». این سازمان گفت واکسن های تحویل داده شده با ماندگاری “بسیار کوتاه” مشکل ساز هستند.

به نظر می رسد که تلفات واکسن نیجریه یکی از بزرگترین در نوع خود در مدت زمان کوتاهی باشد، حتی از تعداد کل واکسن هایی که برخی کشورهای دیگر در منطقه دریافت کرده اند نیز بیشتر است.

با این حال، این تنها در هدر دادن واکسن ها نیست.

در سراسر اروپا، کشورهایی از جمله آلمان و سوئیس برای به حداکثر رساندن استفاده از دوزها تلاش کرده اند. در ماه ژانویه، مقامات بریتانیا ضایع شدن حدود 10 درصد از واکسن ها را پیش بینی کردند. در ماه آوریل، وزیر بهداشت فرانسه به رسانه‌های محلی گفت که 25 درصد از واکسن‌های AstraZeneca، 20 درصد مدرنا و 7 درصد از واکسن‌های فایزر در آن زمان هدر می‌رفتند.

بنیاد ضعیف

کارشناسان بهداشت می گویند که نرخ بالای واکسیناسیون در آفریقا برای پایان دادن به همه گیری کووید-19 در سطح جهان حیاتی است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، تنها 102 میلیون نفر یا 7.5 درصد از جمعیت آفریقا به طور کامل واکسینه شده اند.

کمبود پرسنل، تجهیزات و بودجه مانع از راه اندازی این پروژه شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش پیش‌بینی‌شده عرضه، شامل میلیون‌ها دوز در هفته‌های آینده، می‌تواند این نقاط ضعف را بیشتر آشکار کند.

سیستم بهداشتی نیجریه فاقد منابع مالی روزمره مانند سواب پنبه است. منبع تغذیه نقطه‌ای به این معنی است که یخچال‌های حاوی واکسن باید روی ژنراتورهای سوخت گران قیمت نگهداری شوند. میلیون‌ها شهروند در مناطقی زندگی می‌کنند که توسط راهزنان یا شورش‌های اسلام‌گرا درگیر شده‌اند که پزشکان نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

اوساگی ایهانیره، وزیر بهداشت هفته گذشته در یک مجمع عمومی گفت: “بنیاد قوی نیست. و اگر پایه محکمی نداشته باشید، چیز زیادی نمی توانید در بالا بسازید.”

ماندگاری کوتاه واکسن های اهدایی کمکی به کشورهای آفریقایی نمی کند.

سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو، که هر دو از دریافت دوز ناامید بودند، مجبور شدند مقداری از این دوز را پس بفرستند زیرا نمی توانستند به موقع آنها را توزیع کنند. نامیبیا ماه گذشته هشدار داد که ممکن است مجبور شود هزاران دوز قدیمی را از بین ببرد.

کارشناسان هشدار می دهند که این وضعیت تنها به افزایش نابرابری واکسن کمک می کند.

تدروس آدهانوم گهبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه در توییتر گفت: “بیش از 8 میلیارد دوز در حال حاضر تجویز شده است – بزرگترین کمپین واکسیناسیون در تاریخ.”

اما همه ما می دانیم که این دستاورد باورنکردنی با بی عدالتی وحشتناک خدشه دار شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)