استرالیا در تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 به ایالات متحده می پیوندد

استرالیا در تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 به ایالات متحده می پیوندد

تصمیم کانبرا در بحبوحه “اختلاف” با چین بر سر چندین موضوع اتخاذ شد (نمایندگی)

سیدنی:

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه با پیوستن به تحریم دیپلماتیک ایالات متحده برای المپیک، گفت که استرالیا مقاماتی را برای المپیک زمستانی آینده در پکن اعزام نخواهد کرد.

موریسون گفت که تصمیم کانبرا در بحبوحه “اختلاف” با چین بر سر تعدادی از مسائل، از جمله قوانین مداخله خارجی استرالیا و تصمیم اخیر برای دستیابی به زیردریایی های هسته ای اتخاذ شده است.

او گفت: “استرالیا از موضع قوی ای که ما برای دفاع از منافع استرالیا داشتیم عقب نشینی نمی کند، و بدیهی است که جای تعجب نیست که ما مقامات استرالیایی را به آن بازی ها اعزام نکنیم.”

این تصمیم که مانع از حضور ورزشکاران نشد، یک روز پس از اعلام تحریم دیپلماتیک ایالات متحده اتخاذ شد.

تصمیم ایالات متحده به دلیل آنچه واشنگتن نسل کشی اقلیت اویغور توسط چین و سایر موارد نقض حقوق بشر نامیده است، اتخاذ شد.

موریسون همچنین نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ و عدم تمایل پکن برای دیدار با مقامات استرالیایی برای گفتگو را کلید تصمیم استرالیا ذکر کرد.

او گفت: “هیچ مانعی برای این اتفاق از سوی ما وجود ندارد، اما دولت چین به طور مداوم این فرصت ها را برای ما برای ملاقات در مورد این مسائل نمی پذیرد.”

طی دو سال گذشته، چین مجموعه‌ای از تحریم‌های تنبیهی را علیه کالاهای استرالیایی در یک مناقشه سیاسی شدید اعمال کرده است که تماس‌های وزیران را متوقف کرده و روابط را به جدی‌ترین بحران از زمان سرکوب میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 وارد کرده است.

چین از تمایل استرالیا برای وضع قوانین علیه عملیات نفوذ خارج از کشور، ممنوعیت شرکت هوآوی از قراردادهای 5G و درخواست تحقیقات مستقل در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا عصبانی شده است.

جو استرالیا، زغال سنگ، سنگ مس، پنبه، یونجه، کنده، خرچنگ سنگی، شکر، شراب، گوشت گاو، مرکبات، غلات، انگور، محصولات لبنی و شیر خشک استرالیایی همگی مشمول تحریم های چین شده اند.

اقدام استرالیا برای تجهیز نیروی دریایی خود به زیردریایی های هسته ای تحت یک پیمان دفاعی جدید با بریتانیا و ایالات متحده که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای مقابله با نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام تلقی می شود، پکن را نیز خشمگین کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)