گروه حقوق بشر: بیش از 100 نیروی سابق افغان توسط طالبان کشته یا ناپدید شدند

گروه حقوق بشر: بیش از 100 نیروی سابق افغان توسط طالبان کشته یا ناپدید شدند

دیده بان حقوق بشر (HRW) قتل بیش از 100 پرسنل را مستند کرده است.

بیش از 100 افسر پلیس و اطلاعات در افغانستان توسط مقامات طالبان کشته یا ناپدید شده اند.

دیده بان حقوق بشر (HRW) قتل یا ناپدید شدن 47 تن از اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان – پرسنل نظامی، پلیس، اعضای سرویس اطلاعاتی و شبه نظامیان – را که به نیروهای طالبان تسلیم شده بودند یا توسط نیروهای طالبان دستگیر شده بودند، مستند کرده است. 15 آگوست و 31 اکتبر.

این گروه حقوق بشر اطلاعات موثقی در مورد بیش از 100 قتل تنها از ولایات غزنی، هلمند، قندهار و قندوز جمع آوری کرد.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر گفت: «عفو وعده داده شده توسط رهبری طالبان، فرماندهان محلی را از اعدام یا ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغان به طور خلاصه متوقف نکرده است.

این بار بر دوش طالبان است تا از کشتار بیشتر جلوگیری کند، مسئولین را به حساب آورد و غرامت را به خانواده‌های قربانیان بپردازد.»

دیده بان حقوق بشر (HRW) با 40 نفر به صورت حضوری در چهار استان و 27 نفر دیگر به صورت تلفنی مصاحبه کرد. این افراد شامل شاهدان، بستگان و دوستان قربانیان، مقامات دولتی سابق، روزنامه‌نگاران، کارکنان مراقبت‌های صحی و اعضای طالبان بودند.

یکی از فرماندهان طالبان گفت که مسئولین جنایات “نمی توان بخشید”.

دیده بان حقوق بشر گفت که رهبری طالبان به اعضای واحدهای نیروهای امنیتی تسلیم شده دستور داده است که برای دریافت نامه ای که امنیت آنها را تضمین می کند، ثبت نام کنند.

با این حال، نیروهای طالبان از این غربالگری‌ها برای بازداشت و اعدام یا ناپدید شدن اجباری افراد در عرض چند روز پس از ثبت نام استفاده کرده بودند و اجساد آنها را برای یافتن اقوام یا جوامع خود رها می‌کردند.