گرمای بی‌سابقه با الگوی هوای ال نینو در بخش‌هایی از آسیا

گرمای بی‌سابقه با الگوی هوای ال نینو در بخش‌هایی از آسیا

کارگری در جریان موج گرما در بانکوک، یک قطعه یخ را در یک بازار خیس کنترل می کند

یاس نوشته:

آسیا همچنان در چنگال موج گرمای طوفانی است و پیش‌بینی‌های دانشمندان آب و هوا مبنی بر اینکه سال 2023 می‌تواند گرم‌ترین سال جهان باشد، همراه است.

در یک نشانه شوم در آستانه تابستان نیمکره شمالی، یک الگوی آب و هوایی در حال ظهور ال نینو جیوه را به سطوح بی سابقه ای در بخش های جنوبی این قاره سوق می دهد.

ویتنام بالاترین دمای خود را با 44.2 درجه سانتیگراد در آخر هفته گزارش کرد که باعث هشدارهای مربوط به کمبود برق شد، در حالی که لائوس نیز احتمالاً رکوردها را شکست. فیلیپین ساعاتی پس از رسیدن شاخص گرما به منطقه “خطر” کلاس درس را کاهش داد که منعکس کننده ترکیب مرگبار بالقوه گرما و رطوبت است.

دمای سوزان از الگوی افزایش آب و هوای شدید پیروی می کند که ناشی از تجمع گازهای گلخانه ای در جو است و جهان را به قلمروی ناشناخته می فرستد. شرایط سخت در حال آزمایش توانایی دولت ها برای محافظت از سلامت عمومی و همچنین جلوگیری از اختلالات عمده در کشاورزی و تولید برق در اقتصادهایی است که هنوز در حال بهبودی از ویرانی کووید-19 هستند.

ال نینو – که با دمای گرمتر اقیانوس در سراسر اقیانوس آرام مشخص می شود – تأثیرات گسترده ای بر الگوهای آب و هوا در سراسر جهان دارد. این می تواند به مناطق خشکسالی آرژانتین و جنوب ایالات متحده کمک کند، در حالی که بخش هایی از آسیا و استرالیا را با شرایط گرم تر و خشک تر پوشش دهد. قهوه، شکر، روغن نخل و محصولات کاکائو به ویژه آسیب پذیر خواهند بود.

Tieh-Yong Koh، دانشیار و دانشمند آب و هوا و اقلیم در دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور گفت: خشکی طولانی در سراسر ویتنام، لائوس، میانمار، کامبوج و تایلند به دلیل کاهش بارندگی در زمستان گذشته است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که خاک خشک سریعتر از خاک مرطوب گرم می شود، به طور طبیعی با فرا رسیدن فصل بهار یک ناهنجاری گرم ایجاد می شود، افزود: گرمایش زمین در دهه های گذشته تشدید شده است.

دمای هوا در تایلند در بسیاری از مناطق شمالی و مرکزی در بیشتر هفته گذشته بالای 40 درجه سانتیگراد باقی ماند و تقاضای برق را به اوج خود رساند. گروهی از کسب و کارها و بانک ها از دولت خواسته اند تا یک برنامه اقدام برای مقابله با خشکسالی احتمالی که به گفته آنها ممکن است سه سال طول بکشد، آماده کند.

بارندگی در مالزی ممکن است در برخی مناطق تا 40 درصد کمتر باشد که می تواند تولید روغن پالم را در یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این کالا در جهان به خطر بیندازد. مقامات به دقت بازگشت آتش سوزی جنگل ها و آلودگی هوا را زیر نظر دارند. یک ال نینو در سال 2015 باعث ایجاد یک قسمت به خصوص بد مه شد که یکی از بدترین بلایای زیست محیطی در جنوب شرقی آسیا بود.

در سایر نقاط آسیا، دمای سوزان بخش هایی از چین، هند و بنگلادش را نیز طی چند هفته گذشته کباب کرده است. استان یوننان، قطب اصلی آلومینیوم در جنوب غربی چین، ماه گذشته بدترین خشکسالی خود را در یک دهه اخیر متحمل شد. هند در پی افزایش دما در ماه آوریل که باعث تعطیلی مدارس در برخی ایالت‌ها شد و باعث شد دست‌کم 11 نفر پس از شرکت در یک رویداد بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دهند، برای موج گرمای بیشتر در حالت آماده باش قرار گرفته است.