کوین مک کارتی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید مذاکرات سقف بدهی «مولد» است، اما توافقی وجود ندارد

کوین مک کارتی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید مذاکرات سقف بدهی «مولد» است، اما توافقی وجود ندارد

بایدن و مک کارتی روز یکشنبه در حالی که رئیس جمهور از نشست سران گروه 7 در ژاپن به خانه پرواز می کرد، تلفنی گفتگو کردند.

واشنگتن:

یکی از جمهوری خواهان ارشد ایالات متحده روز دوشنبه گفت که اولین گفتگوهای انفرادی او طی ماه ها با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از نکول بدهی فاجعه بار “مولد” بود اما هنوز هیچ توافقی وجود نداشت.

نشست کاخ سفید پس از آن برگزار شد که بایدن از سفر آسیایی زودهنگام خود برای دستیابی به توافقی پیش از قطعی شدن تاریخ اول ژوئن توسط وزارت خزانه داری آمریکا برای کنگره برای صدور مجوز برای استقراض بیشتر، برگزار شد.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان پس از مذاکرات گفت: “احساس می‌کردم که بحث سازنده‌ای داشتیم. ما هنوز توافقی نداریم، اما احساس کردم که بحث در زمینه‌هایی (که در آن‌ها اختلاف نظر داریم، سازنده بود.”

مک کارتی به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان قرار است “در طول شب کار کنند” تا طرفین را به هم نزدیکتر کنند و او و بایدن “هر روز برای یافتن راهی برای انجام این کار صحبت خواهند کرد.”

محدودیت‌های بدهی به‌طور دوره‌ای افزایش می‌یابد تا بازپرداخت وام‌هایی را که قبلاً تأیید و خرج شده است، پوشش دهد، اما جمهوری‌خواهان مجلس این بار اصرار دارند که جلوگیری از نکول باید با کاهش عمیق همراه شود تا بدهی 31.8 تریلیون دلاری کشور کاهش یابد.

بایدن در حالی که برای نشست نشسته بودند، گفت: “من خوشبین هستم که به پیشرفت هایی دست خواهیم یافت” و افزود که هر دو طرف دریافتند که “مسئولیت مهمی” برای حل این بن بست دارند.

– ‘خط قرمز’ –

بحث‌های دوباره و دوباره در آخر هفته ادامه یافت و تیم مک کارتی و مذاکره‌کنندگان کاخ سفید بیش از دو ساعت یکشنبه شب و سه ساعت دیگر در روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند.

بایدن و مک کارتی روز یکشنبه در حالی که رئیس جمهور از نشست سران گروه 7 در ژاپن به خانه پرواز می کرد، تلفنی گفتگو کردند.

جمهوری خواهان اصرار دارند که در سال مالی 2024 پول کمتری نسبت به سال 2023 خرج کنند و آن را “خط قرمز” می نامند.

کاخ سفید در ازای حمایت جمهوری‌خواهان از افزایش مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان آمریکایی، توقف سال 2024 را پیشنهاد داده است، اما مک کارتی این ایده را رد کرده است.

دولت بایدن محدود کردن هزینه‌های برخی برنامه‌های داخلی را پیشنهاد کرده است، اما از پنتاگون می‌خواهد که در کاهش‌ها سهیم باشد.

جمهوری خواهان برای افزایش هزینه های نظامی و امنیت مرزی، با عقب نشینی عمده از برنامه های غیردفاعی، فشار آورده اند.

مناقشات همچنین بر سر آنچه که یکی از مقامات کاخ سفید آن را به عنوان خواسته های سرسخت جمهوری خواهان برای تشدید الزامات کاری برای برنامه های رفاه اجتماعی توصیف می کند، همچنان ادامه دارد.

بایدن خاطرنشان می کند که جمهوری خواهان در دوره سلف خود، دونالد ترامپ، سقف استقراض را سه بار افزایش دادند، بدون اینکه تهدیدی برای عدم پرداخت تعهدات بدهی کشور داشته باشند.

اگر قانونگذاران نتوانند سقف استقراض را افزایش دهند، دولت برای اولین بار در تاریخ با نتایج فاجعه باری مواجه خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان می گویند که در بدترین سناریو، بازارهای سهام جهانی با فروپاشی اقتصاد ایالات متحده به سمت یک مارپیچ نزولی که میلیون ها شغل را از بین می برد، سقوط می کند.

– مهلت 1 ژوئن –

ترقی خواهان در حزب خود رئیس جمهور را تحت فشار قرار می دهند تا با تکیه بر اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده – که بیان می کند اعتبار بدهی عمومی “نباید زیر سوال رود” – برای دور زدن کنگره و افزایش محدودیت ها به تنهایی.

اما او و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری هشدار دادند که دادگاه‌ها نمی‌توانند هر گونه اختلاف حقوقی را به سرعت حل و فصل کنند تا ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کنند.

یلن روز دوشنبه نامه‌ای به کنگره ارسال کرد و در آن هشدار داد که ایالات متحده ممکن است خود را از پرداخت صورت‌حساب‌های خود از اول ژوئن ناتوان ببیند.

حتی اگر مک کارتی و بایدن بتوانند به توافقی گسترده دست یابند، هر چیزی که با آن موافقت کنند باید از طریق مجلس نمایندگان بررسی شود، جایی که آنها با فشار تندروهای هر دو طرف مواجه هستند تا امتیازات زیادی ندهند.

با پیچیده تر کردن جدول زمانی، مجلس سنا این هفته خارج می شود، در حالی که مجلس قرار است جمعه قبل از آخر هفته روز یادبود تعطیل باشد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)