کمیته بین المللی المپیک به تحریم دیپلماتیک ایالات متحده برای بازی های المپیک زمستانی پکن احترام می گذارد

هیئت المپیک به تحریم دیپلماتیک ایالات متحده برای بازی های المپیک زمستانی پکن احترام می گذارد

هیچ واکنش فوری از سوی پکن وجود نداشت. (فایل)

لوزان:

کمیته بین المللی المپیک (IOC) روز دوشنبه اعلام کرد که به اعلام دولت آمریکا مبنی بر تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی 2022 پکن احترام می گذارد.

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «حضور مقامات دولتی و دیپلمات‌ها یک تصمیم کاملاً سیاسی برای هر دولت است که کمیته بین‌المللی المپیک در بی‌طرفی سیاسی خود کاملاً به آن احترام می‌گذارد».

تحریم دیپلماتیک یک سرزنش مدون از سوابق حقوق بشر چین است که مانع از شرکت ورزشکاران آمریکایی در مسابقات نمی شود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که واشنگتن ماه‌ها در مورد این که چه موضعی در مورد بازی‌هایی اتخاذ کند که در فوریه سال آینده توسط کشوری که آن را متهم به «نسل‌کشی» علیه مسلمانان اویغور در شمال غربی منطقه سین‌کیانگ می‌کند، کشمکش داشت.

هیچ واکنش فوری از سوی پکن وجود نداشت، اما اوایل روز دوشنبه، وزارت خارجه چین تهدید کرده بود که در صورت اجرای چنین تحریم‌هایی «اقدامات متقابل قاطعانه» اتخاذ خواهد کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک گفت که اعلامیه دولت آمریکا به وضوح نشان داده است که بازی‌های المپیک و شرکت ورزشکاران فراتر از سیاست است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

حمایت از ورزشکاران و بازی‌های المپیک در ماه‌های اخیر بارها بیان شده است، که اخیراً با قطعنامه سازمان ملل با عنوان «ساخت جهانی صلح‌آمیز و بهتر از طریق ورزش و ایده‌آل المپیک» صورت گرفته است.

IOC گفت این قطعنامه با اجماع همه 193 کشور عضو و با حمایت 173 کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته تصویب شده است.

این سازمان خواستار رعایت آتش بس المپیک برای بازی های المپیک و پارالمپیک 2022 پکن، از هفت روز قبل از شروع بازی های المپیک، در 4 فوریه 2022، تا هفت روز پس از پایان بازی های پارالمپیک است.

این قطعنامه همچنین «از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا با کمیته بین‌المللی المپیک و کمیته بین‌المللی پارالمپیک در تلاش‌هایشان برای استفاده از ورزش به‌عنوان ابزاری برای ترویج صلح، گفتگو و آشتی در مناطق درگیری در طول دوره المپیک و پس از آن همکاری کنند. بازی های پارالمپیک”.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)