کشورهای مسلمان به وعده های دموکراسی ایالات متحده باور ندارند – گالوپ – اخبار RT World

یک نظرسنجی نشان داده است که بسیاری از آنها همچنین نگرانند که واشنگتن به آنها اجازه ندهد آینده سیاسی خود را بسازند

بر اساس یافته های یک نظرسنجی گالوپ، تمرکز زیادی از مردم در عراق و 12 کشور دیگر با اکثریت مسلمان نسبت به تعهد ایالات متحده به ایجاد دموکراسی تردید دارند.

این نظرسنجی که روز جمعه توسط گالوپ منتشر شد، همچنین نشان داد که اکثر مردم این کشورها نسبت به تعهد واشنگتن برای ساختن آینده سیاسی خود بدون نظارت بر ارتقای دموکراسی از سوی ایالات متحده تردید دارند.

این نظرسنجی در بیستمین سالگرد عملیات آزادی عراق منتشر شد. کمپین تحت رهبری ایالات متحده برای سرنگونی صدام حسین از قدرت که در سال 2003 آغاز شد.

دولت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت، عملیات را با این ادعای نادرست که صدام در حال توسعه سلاح های کشتار جمعی است، آغاز کرد که به طور بالقوه می تواند علیه ایالات متحده و متحدانش استفاده شود. این اقدام عموماً یکی از بدترین اشتباهات سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده محسوب می شود.


قانونگذاران آمریکایی رسما به جنگ عراق پایان دادند

طبق این نظرسنجی، دو دهه بعد، کمی بیش از یک چهارم عراقی ها معتقدند که ایالات متحده به پیشنهاد خود برای برقراری دموکراسی در کشور متعهد است. در مقابل، حدود 72 درصد می گویند که موافق نیستند که ایالات متحده در مورد تشویق انتخابات آزاد و آزاد در کشور “جدی” است.

علیرغم برگزاری انتخابات دموکراتیک در سال 2005 در حالی که تحت اشغال آمریکا و انگلیس بود، دموکراسی عراق در میان مواردی از خشونت، تقلب و اعتراضات در میان اختلافات بین جناح های سنی و شیعه گرفتار شده است.

به گفته لیلی هامورتزیادو، محقق ارشد شمارش بدن عراق (IBC)، که مرگ غیرنظامیان را در این کشور ردیابی می کند، تهاجم ایالات متحده در سال 2003 باعث شده است. “یک اقتصاد دیستوپیایی و یک دولت شکست خورده ایجاد کرد.”

حمورتزیادو همچنین در مقاله ای که توسط Open Democracy در سال 2021 منتشر شد، استدلال کرد که ایالات متحده و متحدانش هرگز نمی توانستند یک دموکراسی به سبک غربی یا نتایج مورد انتظار در یک کشور توسعه یافته ایجاد کنند.

نظرسنجی گالوپ همچنین نشان داد که ایران – با 81 درصد – بی اعتمادترین کشور به اهداف آمریکا در منطقه است. تونس، ترکیه، فلسطین و همچنین عراق با هر کدام بین 78 تا 75 درصد، پنج کشور اول را تکمیل می کنند. با این حال، تنها 38 درصد مراکشی‌ها و 42 درصد از کویتی‌ها با این ادعا که ایالات متحده برای ایجاد نظام‌های دموکراتیک حکومتی در مناطق مسلمان‌نشین جدی است، مخالف بودند.

گالوپ همچنین از شهروندان همان کشورها نظرسنجی کرد تا از آنها بپرسد که آیا احساس می کنند ایالات متحده متعهد به کمک به توسعه اقتصادی آنهاست یا خیر. ایران، ترکیه و تونس به شدت اختلاف نظر داشتند – بین 82 تا 74 درصد – هرچند، مجدداً کویت و مراکش به ترتیب با 41 و 34 درصد کمترین اختلاف را داشتند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: