ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد

انتظار می رود ریشی سوناک از این بازدید برای سرمایه گذاری بلندمدت برای کشور استفاده کند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هفته آینده با جو بایدن در ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد، زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده برای شرکت در رویدادهایی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق صلح جمعه خوب، به آنجا می رود.

ایالات متحده با کمک به میانجی‌گری قرارداد 1998، همچنان صدایی تأثیرگذار در سیاست ایرلند شمالی است و به دنبال حفظ صلح در برابر فشارهای ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است.

سوناک عصر سه‌شنبه زمانی که ایر فورس وان برای دیداری از دو طرف مرز ایرلند و در زمان تشدید ابهامات سیاسی در ایرلند شمالی، از نزدیک دیده می‌شود، از بایدن استقبال خواهد کرد.

دفتر او در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوناک در روز چهارشنبه یک شام جشن را برای بزرگداشت این سالگرد برگزار می‌کند.

بایدن، که اغلب با افتخار از ریشه های ایرلندی خود صحبت می کند، همچنین زمانی را در جمهوری ایرلند خواهد گذراند، جایی که از دوبلین و دو خانه اجدادی خود دیدن خواهد کرد.

توافقنامه جمعه خوب – که در 10 آوریل 1998 امضا شد – تا حد زیادی به سه دهه خونریزی فرقه ای که از اواخر دهه 1960 ایرلند شمالی را تشنج کرده بود، پایان داد.

با این حال، این سالگرد تحت الشعاع تحریم یک ساله بزرگ‌ترین حزب اتحادیه‌گرای طرفدار بریتانیا در ایرلند شمالی قرار گرفته است. حزب اتحادیه دموکرات از قوانین تجاری پس از برگزیت که با این استان رفتار متفاوتی نسبت به بقیه بریتانیا داشت، عصبانی است.

در ماه مارس، آژانس اطلاعاتی MI5 بریتانیا، سطح تهدید در ایرلند شمالی را از تروریسم داخلی به “شدید” افزایش داد – به این معنی که احتمال حمله بسیار زیاد است – اگرچه تصور نمی‌شد این اقدام به سالگرد مربوط باشد.

بایدن در طول مذاکرات برگزیت در مقاطعی با دولت بریتانیا درگیر شد، اما از توافق اخیر بریتانیا و اتحادیه اروپا برای رسیدگی به برخی تنش‌های ناشی از توافق اولیه برگزیت حمایت کرده است.

اگرچه این توافق تاکنون نتوانسته است دولت واگذار شده در ایرلند شمالی را احیا کند، سوناک به دنبال تقویت حمایت خود از استان با اعلام نشستی در اواخر سال برای تحریک سرمایه گذاری بین المللی است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)