کایل ریتن‌هاوس نوجوان آمریکایی که به دلیل مرگ معترضان پاکسازی شد، می‌گوید دفاع از خود غیرقانونی نیست

نوجوان آمریکایی که به دلیل مرگ معترضان پاکسازی شده است، می گوید دفاع از خود

کایل ریتنهاوس ادعا کرد که به کنوشا رفته تا از کسب و کارها در برابر غارتگران محافظت کند و به عنوان یک پزشک عمل کند.

واشنگتن:

کایل ریتنهاوس، نوجوان آمریکایی که پس از تیراندازی مرگبار به دو مرد در جریان تظاهرات و شورش علیه خشونت پلیس در ویسکانسین سال گذشته تبرئه شد، از اقدامات خود دفاع کرد و گفت دفاع از خود “غیرقانونی نیست” و هیئت منصفه را به خاطر تبرئه او تحسین کرد.

روز جمعه، هیئت منصفه ریتن هاوس 18 ساله را در قتل عمدی و بی احتیاطی و دیگر اتهامات ناشی از تیراندازی هایی که در آگوست 2020 در کنوشا، ویسکانسین رخ داد، بی گناه تشخیص داد.

این حکم اواخر روز جمعه باعث اعتراض در شهرهای سراسر کشور شد – از نیویورک تا پورتلند، اورگان – و همچنین کف زدن های پراکنده در خارج از دادگاه و تحسین مدافعان حقوق اسلحه را برانگیخت و ماهیت تفرقه انگیز پرونده را برجسته کرد.

در نظرات پخش شده توسط فاکس نیوز، این نوجوان – که پس از صدور حکم در حالی که در ماشین سوار می شود، لبخند می زند – گفت که از اینکه “سفر سخت” او به پایان رسیده است، احساس آرامش کرده است.

ریتنهاوس قبل از یک مصاحبه کلی که قرار است عصر دوشنبه نمایش داده شود و مستند بعدی درباره این نوجوان که قرار است در دسامبر پخش شود، به فاکس می گوید: “هیئت منصفه به رأی صحیح رسیدند – دفاع از خود غیرقانونی نیست.”

“خوشحالم که همه چیز خوب پیش رفت… ما از قسمت سخت عبور کردیم.”

مورد Rittenhouse توجه ملی را به خود جلب کرد، تا حدی به این دلیل که از تظاهرات Black Lives Matter که سال گذشته کشور را فرا گرفت و ترکیبی بحث‌برانگیز از تفنگ، تنش‌های نژادی و هوشیاری را به نمایش گذاشت، نشات گرفت.

این نوجوان در طول دادگاه دو هفته ای شهادت داد که پس از حمله در یک شب ناآرامی در کنوشا، برای دفاع از خود با تفنگ نیمه اتوماتیک AR-15 دو مرد را به ضرب گلوله کشته و دیگری را زخمی کرده است.

ریتنهاوس که در همسایگی ایلینویز زندگی می کرد، ادعا کرد که به کنوشا رفته تا از کسب و کارها در برابر غارتگران محافظت کند و به عنوان یک پزشک عمل کند.

دادستان ها با استدلال مخالفت کردند که ریتن هاوس 17 ساله در آن زمان وقایع را در یک شب پر هرج و مرج “برانگیخته” کرد که جرقه ای برانگیخت که یک پلیس سفیدپوست به پشت یک مرد سیاه پوست به نام جیکوب بلیک در حین دستگیری چندین بار شلیک کرد و او را فلج کرد.

– مورد تفرقه –

واکنش به این حکم منعکس کننده شکاف ملی بر سر حق حمل سلاح گرم در آمریکا بود – و اینکه در کجا باید خط روی این حق محافظت شده در قانون اساسی ترسیم شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به خشونت پس از صدور حکم هشدار داد و خواستار آرامش شد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که حکم در مورد کنوشا باعث می‌شود بسیاری از آمریکایی‌ها، از جمله خود من، احساس خشم و نگرانی کنند، ما باید بپذیریم که هیئت منصفه صحبت کرده است».

من از همه می خواهم که نظرات خود را به صورت مسالمت آمیز و مطابق با حاکمیت قانون بیان کنند.»

در سرمقاله ای، ژورنال ایالتی ویسکانسین این حکم را “ناامید کننده” خواند و گفت که “مطمئناً افراد تروریستی را که به دنبال گرفتن قانون در دستان خود هستند، شجاع می کند.”

وی افزود: “اما خشونت بیشتر در پاسخ به این حکم به هیچ کس کمک نمی کند.”

در همین حال، صاحبان اسلحه آمریکا، ریتن هاوس را به عنوان یک “جنگجو برای صاحبان اسلحه و حقوق دفاع از خود” تشویق کردند و گفتند که به او یک AR-15 مانند آنچه که در آن شب در کنوشا استفاده کرد، “به او جایزه می دهند”.

ریتن هاوس – که در مجموع با پنج اتهام مواجه شده بود – مورد تمجید برخی از قانونگذاران جمهوری خواه و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ قرار گرفت.

جدی ترین اتهام – قتل عمد – به حبس ابد محکوم شد. هیئت منصفه در مجموع به مدت 26 ساعت در چهار روز قبل از صدور رأی متفق القول مبنی بر بی گناهی در همه موارد، بحث و گفتگو کرد.

شانون واتس، بنیانگذار گروه کنترل اسلحه Moms Demand Action، این حکم را به شدت محکوم کرد.

واتس می‌گوید: «اینکه یک نوجوان می‌تواند از خطوط ایالتی برای تظاهراتی که هیچ ارتباطی با آن ندارد، عبور کند؛ به سه نفر تیراندازی کند، دو نفر را بکشد؛ و با هیچ عواقب جنایی روبرو نشود، یک تخلف قضایی و یک کیفرخواست علیه سیستم عدالت کیفری ما است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)