کانادا دیپلمات چینی را اخراج کرد – RT World News

پکن اتاوا را به دلیل “دستکاری سیاسی” محکوم کرد و تهدید به تلافی کرد

کانادا یک دیپلمات چینی را که متهم به دخالت در امور داخلی اتاوا بود، اخراج کرد و در حالی که پکن متعهد شد به آن پاسخ دهد، این مقام رسمی را “شخصا غیر ارادت” اعلام کرد. “اقدامات متقابل قاطعانه.”

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، روز دوشنبه این اقدام را اعلام کرد و گفت که ژائو وی از مقام کنسولی چین دیگر در این کشور استقبال نخواهد کرد.

ما هیچ گونه دخالت خارجی در امور داخلی خود را تحمل نخواهیم کرد. او گفت و افزود که به دیپلمات‌ها در کانادا هشدار داده شده است که اگر چنین رفتاری داشته باشند، به خانه فرستاده خواهند شد.

این تصمیم تنها چند روز پس از آن اتخاذ می‌شود که رسانه‌های کانادایی گزارش دادند که ژائو به دنبال اطلاعاتی درباره مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار و هر یک از بستگانش که ممکن است در چین اقامت داشته باشند، درخواست کرده است. “مثال بساز” از او به خاطر انتقاداتش از دولت چین.


پنتاگون درز می کند، کانادا هرگز تقاضای هزینه های ناتو را برآورده نخواهد کرد

سفارت چین در اتاوا بعداً این اخراج را محکوم کرد و اصرار داشت که اتهامات علیه ژائو “کاملا بی اساس” و آن پکن هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی کند.

ادعاهای کانادا یک “آشکار کردن چین” و شکلی از «دستکاری سیاسی ناشی از تعصب ایدئولوژیک،» سفارت ادامه داد و افزود که طرف چینی اقدامات متقابل قاطعانه ای انجام خواهد داد.

در حالی که مشخص نکرده است که چگونه پاسخ خواهد داد، اخراج های دیپلماتیک اغلب تلافی جویانه است، به این معنی که چین همچنین می تواند به دنبال فرستاده کانادایی برای اعزام به خانه باشد.

هفته گذشته، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت که آژانس اطلاعاتی این کشور اطلاعات مربوط به چونگ را مخفی کرده است، و خاطرنشان کرد که سازمان به این نتیجه رسیده است که این اطلاعات به اندازه کافی فوری نیست تا با مقامات ارشد در میان بگذارد. با این حال، او به سرویس جاسوسی دستور داد تا تهدیدات احتمالی را بلافاصله در آینده گزارش کند.

بیشتر بخوانید:
چین اقدامات “وحشیانه” ناتو در یوگسلاوی را فراموش نخواهد کرد – وزارت امور خارجه

چونگ به نوبه خود از دولت کانادا انتقاد کرد و گفت که نباید اینقدر طول می کشید تا مقامات اقدام کنند و عدم اطلاع رسانی به او از خطر احتمالی “این را زیر سوال می برد [prime minister’s office’s] به ماشین آلات دولت رسیدگی کند.»

“دولت باید در مورد اینکه چه کسی می دانست چه چیزی و چه زمانی و چه کاری در مورد آن انجام داده است، روشن شود.” او گفت.

این نماینده مجلس از سال 2021 پس از ارائه پیشنهادی برای اعلام رسمی رفتار پکن با جمعیت مسلمان اویغور خود تحت تحریم های چین قرار دارد. “قتل عام،” برچسبی که چین در طول این سال ها بارها آن را رد کرده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: