دیپلمات چینی توسط کانادا به دلیل طرح ارعاب اخراج شد

دیپلمات چینی توسط کانادا به دلیل طرح ارعاب اخراج شد

وزارت خارجه چین تاکید کرد که این رسوایی “هیپ” شده است.

اتاوا:

اتاوا روز دوشنبه اعلام کرد که یک دیپلمات چینی متهم به ارعاب یک قانونگذار کانادایی منتقد پکن را اخراج کرده و دو کشور را وارد یک مناقشه دیپلماتیک جدید کرده است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه در بیانیه ای که این دیپلمات را «شخصا غیر ارثی» خواند، گفت: ما هیچ گونه مداخله خارجی در امور داخلی خود را تحمل نخواهیم کرد.

او گفت: «ما بر عزم خود مبنی بر اینکه دفاع از دموکراسی ما از اهمیت بالایی برخوردار است باقی می‌مانیم» و افزود که به دیپلمات‌های خارجی در کانادا «اخطار داده شده است که اگر دست به چنین رفتاری بزنند، به خانه بازگردانده خواهند شد».

این اقدام روابط چین و کانادا را تشدید کرد و چین این تصمیم را که براساس اتهامات «بی اساس» و متعهد به عواقب آن است، «به شدت محکوم کرد».

در بیانیه ای که در وب سایت سفارت خود در اتاوا منتشر شد، چین اعلام کرد که اعتراض رسمی خود را به دلیل نقض قوانین بین المللی و هنجارهای دیپلماتیک ارائه کرده است و کانادا را به “تضعیف عمدی روابط” با دومین شریک تجاری بزرگ خود متهم کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، از ژائو وی، یکی از مقامات کنسولگری چین در تورنتو که در مرکز این ماجرا قرار دارد، خواسته شده تا ظرف پنج روز کانادا را ترک کند.

اخراج وی در پی اعتراضی به رهبری مایکل چونگ، نماینده پارلمان به دلیل ادعاهای افشا شده توسط رسانه های محلی مبنی بر اینکه آژانس اطلاعاتی چین قصد داشته چونگ و بستگانش را در هنگ کنگ با تحریم هایی برای رای دادن در فوریه 2021 برای محکومیت رفتار پکن در منطقه سین کیانگ به عنوان نسل کشی هدف قرار دهد، انجام شد. .

روزنامه گلوب اند میل هفته گذشته با استناد به یک سند سرویس اطلاعات امنیتی کانادا، با استفاده از مخفف جمهوری خلق چین، گفت: “تقریباً به طور قطع به این منظور بود که نمونه ای از این نماینده مجلس باشد و دیگران را از اتخاذ مواضع ضد جمهوری خلق چین باز دارد.” .

“قمار”

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پس از افشای این موضوع در ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه پکن به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات 2019 و 2021 کانادا است، با فشار فزاینده‌ای برای اتخاذ موضعی سخت با پکن مواجه شده است.

آخرین اتهامات توسط منتقدان وی برای متهم کردن بیشتر او به اینرسی در برابر دخالت خارجی مورد استفاده قرار گرفت.

ژنو تلیر، استاد سیاست در دانشگاه اتاوا، می گوید: «در این ماجرا یک خطر سیاسی واقعی برای دولت ترودو وجود داشت که با نشان دادن عضلات خود به این شکل قمار می کند.

روابط بین پکن و اتاوا از زمان دستگیری یکی از مدیران ارشد هوآوی در سال 2018 توسط کانادا و بازداشت دو شهروند کانادایی در چین برای تلافی ظاهراً متشنج بوده است.

هر سه آزاد شده‌اند، اما پکن به انتقاد از اتاوا به دلیل همسویی با سیاست چینی واشنگتن ادامه می‌دهد و مقامات کانادایی مرتباً چین را به مداخله متهم می‌کنند.

پس از احضار سفیر چین در هفته گذشته به دلیل آخرین ادعاهای مداخله، پکن روز جمعه آنچه را که “تهمت و افترا بی اساس” کانادا خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه چین تاکید کرد که این رسوایی “توسط برخی از سیاستمداران و رسانه های کانادایی مطرح شده است.”

روز دوشنبه، چونگ به خبرنگاران در اتاوا گفت: “نباید هدف قرار دادن یک عضو پارلمان برای اتخاذ این تصمیم (اخراج) قرار می گرفت.”

او گفت: «ما سال‌ها می‌دانیم که جمهوری خلق چین از دیپلمات‌های معتبر خود در کانادا برای هدف قرار دادن کانادایی‌ها و خانواده‌هایشان استفاده می‌کند.

او گفت که کانادا به “زمین بازی برای مداخلات خارجی” از جمله آزار و اذیت جوامع دیاسپورا تبدیل شده است.

روروم شانتال، کارشناس چینی در دانشکده مطالعات عمومی پیشرفته در مونکتون، به خبرگزاری فرانسه گفت که کانادا باید انتظار داشته باشد که اقدام تلافی جویانه به شکل “اخراج یک دیپلمات کانادایی اگر نه چند دیپلمات” باشد.

او گفت که پکن “همچنین می تواند اقدامات تلافی جویانه اقتصادی را به عنوان راهی برای ارسال پیام به کشورهای دیگر که در مورد مداخله صحبت می کنند، انجام دهد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)