ژنرالی که چه گوارا را دستگیر کرد درگذشت – اخبار RT World

ژنرال بولیوی، گری پرادو سالمون، یک ماه قبل از مرگش در 84 سالگی در بیمارستان بستری بود

گری پرادو سالمون، ژنرال بولیویایی، که به خاطر رهبری گشتی که چه گوارا، نماد کمونیست کوبا را در سال 1967 دستگیر کرد، شهرت داشت، در سن 84 سالگی درگذشت.

او میراثی از عشق، صداقت و شجاعت را برای ما به یادگار گذاشت،پرادو آرائوز در پست خود نوشت و ژنرال را به عنوان یکفرد شگفت انگیز” کی بود “همراه همسر و فرزندانش» در بستر مرگش. پرادو سالمون از ماه گذشته بیمار بود و در بیمارستان تحت درمان بود.

در 8 اکتبر 1967، او مسئول گشت زنی تحت حمایت ایالات متحده بود که چه گوارا و چریک هایش را در جنوب غربی بولیوی به تسلیح درآورد، نیروهای 120 نفری آنها به حدود 22 نفر کاهش یافت. این انقلابی آرژانتینی الاصل در جریان این عملیات مجروح شد و روز بعد توسط یک افسر نظامی دیگر به نام ماریو تران اعدام شد.


میراث فیدل کاسترو همچنان زنده است که کوبا به سراسر جهان «پزشکان، نه بمب» می‌فرستد.

در حالی که پرادو سالمون به دلیل نقشش در سرنگونی گوارا توسط حکومت نظامی آموزش دیده سیا که در آن زمان بولیوی را اداره می کرد به عنوان قهرمان ملی معرفی شد، این چه گوارا است که توسط بولیوی های مدرن به عنوان یک قهرمان شناخته می شود که منجر به اصطکاک بین کهنه سربازان ارتش و ارتش این کشور شد. دولت سوسیالیستی فعلی

اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق، مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد مرگ چه‌گوارا در سال 2017 را رهبری کرد و هیئت‌هایی از ونزوئلا و کوبا به همراه هر چهار فرزند این انقلابی را گرد هم آورد. برخی از جانبازان عملیات ضد چریکی از حضور در این مراسم خودداری کردند و از احترام به “خارجی که باعث درد و اندوه خانواده های بولیوی شده بود.

پس از سرنگونی دولت کوبا به نام فولخنسیو باتیستا در کنار فیدل کاسترو، رهبر انقلابی فیدل کاسترو در سال 1959، چه گوارا به سراسر آمریکای لاتین سفر کرد و تلاش کرد در کشورهای دیگر انقلاب کند. در حالی که او تا حد زیادی ناموفق بود، او همچنان قهرمان گروه های چپ در سراسر قاره آمریکا است.

ترس از کمونیستاثر دومینوایالات متحده را به آموزش و حمایت از نظامیان دست راستی در سراسر آمریکای لاتین، با نتایج وحشیانه سوق داد. با نتیجه گیری “عملیات کندور،عملیات مخفی فراملی واشنگتن که شامل بولیوی، آرژانتین، شیلی، اروگوئه، پاراگوئه، برزیل، اکوادور و پرو بود، حدود 60000 نفر کشته یا کشته شدند.ناپدید شد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: