حملات هوایی سودان را به لرزه درآورد زیرا مذاکرات آتش بس هیچ دستاوردی نداشت

حملات هوایی سودان را به لرزه درآورد زیرا مذاکرات آتش بس هیچ دستاوردی نداشت

بیش از 60000 سودانی از شمال به مصر گریخته اند. (فایل)

سودان:

حملات هوایی بار دیگر پایتخت سودان را روز دوشنبه لرزاند در حالی که آخرین مذاکرات آتش بس در جده هیچ پیشرفتی نداشت و یک دیپلمات سعودی گفت که هر دو طرف خود را “قادر به پیروزی در نبرد” می دانند.

سودان زمانی که در 15 آوریل جنگ بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون او، محمد حمدان داگلو، رقیب تبدیل شده، که رهبری نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را برعهده دارد، وارد هرج و مرج مرگبار شد.

این نبردها از آن زمان تاکنون صدها کشته، هزاران زخمی و صدها هزار نفر را از ریشه درآورده است که منجر به ترس از سقوط امنیتی فراتر از مرزهای سودان شده است.

کسانی که قادر به فرار نیستند در داخل خانه هایشان سنگر می گیرند و در تلاش برای زنده ماندن با کمبود شدید لوازم ضروری و اختلال در ارتباطات ارتباطی هستند.

ژنرال‌های متخاصم نمایندگانی را برای گفتگو در مورد برقراری آتش‌بس بشردوستانه در تلاشی که ایالات متحده نیز از آن حمایت می‌کند، به عربستان سعودی فرستاده‌اند، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

یک دیپلمات سعودی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که تا روز دوشنبه، مذاکرات “هیچ پیشرفت عمده ای” به همراه نداشت.

این دیپلمات افزود: “یک آتش بس دائمی روی میز نیست… هر طرف معتقد است که می تواند در نبرد پیروز شود.”

برای خلود خیر، موسس اندیشکده Confluence Advisory مستقر در خارطوم، این هیئت‌ها «بیشتر برای جلب لطف سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به جای استفاده معتبر از این بستر به عنوان ابزاری برای دستیابی به توافق، حضور دارند».

در خارطوم، یک شهر پنج میلیونی، ساکنان وحشت زده جنگ بیشتری را گزارش کردند که اکنون در چهارمین هفته است، در حالی که در خانه های خود پنهان شده اند و سعی می کنند با قطعی برق و گرمای شدید کنار بیایند.

یکی از ساکنان جنوب خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفت که خانواده “صدای حملات هوایی که به نظر می رسید از نزدیک بازاری در مرکز خارطوم می آمد” را شنیدند.

“همه جا خطرناک است”

این جنگ باعث مهاجرت دسته جمعی خارجی ها و سودانی ها در تخلیه هوایی و دریایی و همچنین سفرهای سخت زمینی به مصر، چاد، سودان جنوبی و سایر کشورهای همسایه شده است.

روا حمد که روز دوشنبه با پرواز تخلیه 71 نفر به قطر از بندر سودان گریخت، گفت: همه جا بسیار خطرناک است.

او گفت که در سودان مردم “کمبود همه چیز را تحمل می کنند – کمبود آب، کمبود سوخت، کمبود دارو، فقدان حتی بیمارستان و پزشک”.

بر اساس پروژه داده های مکان و رویداد درگیری های مسلحانه، این نبردها بیش از 750 کشته و بیش از 5000 زخمی داشته است.

سازمان ملل متحد نسبت به گسترش بحران انسانی هشدار داده است. جنگ تاکنون 335000 نفر را آواره کرده و بیش از 120000 پناهنده ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 60000 سودانی از شمال به مصر، 30000 نفر از غرب به چاد و بیش از 32000 نفر به سودان جنوبی گریخته اند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز دوشنبه با ژنرال مهامت ادریس دبی ایتنو، رئیس جمهور چاد در نجامنا دیدار کرد و در مسیر سفر به سودان جنوبی بود.

این سازمان درباره “تراژدی بزرگ انسانی” درگیری که “مستقیما بر کشورهای همسایه سودان تاثیر می گذارد” هشدار داد.

مارتین گریفیث، مقام ارشد بشردوستانه سازمان ملل، به شهر ساحلی جده عربستان سعودی سفر کرده است و یک مقام سازمان ملل روز دوشنبه گفت که گریفیث “خواهان پیوستن به مذاکرات” بین طرف های درگیر شده است، اما این درخواست وی مورد موافقت قرار نگرفته است. دور

تلاش های میانجیگری

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی برای “زمان بندی مذاکرات گسترده برای دستیابی به توقف دائمی خصومت ها” فشار می آورد.

این بیانیه افزود که مذاکرات جده که قرار است «در روزهای آینده» ادامه یابد، با هدف «توقف مؤثر کوتاه‌مدت» درگیری‌ها، تسهیل ارسال کمک‌ها و بازگرداندن خدمات اولیه است.

از اواسط آوریل، چندین قرارداد آتش بس در این کشور فقیر با سابقه بی ثباتی اعلام شده و به سرعت نقض شده است.

تلاش های میانجی گری چند برابر شده است.

اتحادیه آفریقا – که پس از تعلیق سودان پس از کودتا در سال 2021، اهرم کمی دارد – و بلوک منطقه ای آفریقای شرقی IGAD در حال فشار برای گفتگو با میانجیگری سودان جنوبی هستند.

به گفته کارشناسان، وزن های سنگین بلوک پان عرب در سودان تقسیم شده است، به گفته کارشناسان، مصر از برهان حمایت می کند و امارات متحده عربی از RSF حمایت می کند.

به گفته خیر، تحلیلگر سودانی، غیبت قاهره و ابوظبی در مذاکرات جده، امیدها را برای توافق بیشتر کاهش می دهد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این تا حدی نشانه این است که عربستان سعودی و آمریکا تا چه اندازه اینقدر نزدیک به سینه خود بازی کرده‌اند، نه اینکه گسترش دهند و یک توده انتقادی یکپارچه بین‌المللی حول این مذاکرات ایجاد کنند».

برهان و داگلو از زمانی که کودتای اکتبر 2021 را با هم سازماندهی کردند که انتقال شکننده به حکومت غیرنظامی را خنثی کرد، درگیر جنگ قدرت شدند.

قبل از اینکه دشمنی آنها به جنگ تبدیل شود، تلاش ها برای راه اندازی هر دو ژنرال از طریق مذاکرات سیاسی با لکنت و شکست مواجه شد – آخرین مورد در مورد ادغام RSF در ارتش عادی.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)