ژائیر بولسونارو به دلیل ناآرامی های برزیل مورد بازجویی قرار گرفت

ژائیر بولسونارو به دلیل ناآرامی های برزیل مورد بازجویی قرار گرفت

ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل دستور داد تا با بازجویی پلیس در رابطه با شورش‌های 8 ژانویه روبرو شود.

برازیلیا:

یک قاضی دیوان عالی به ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل دستور داد تا با بازجویی پلیس به دلیل تهاجم هوادارانش به کاخ ریاست جمهوری، کنگره و دادگاه عالی در 8 ژانویه روبرو شود.

قاضی الکساندر دو موراس حکم داد که بولسونارو باید ظرف 10 روز در برابر پلیس فدرال حاضر شود تا به سؤالات مربوط به اتهاماتی که او تحریک کننده آشوبگران بود، پاسخ دهد.

مورائس در حکمی که خبرگزاری فرانسه به آن دست یافته است، نوشت: «من درخواست دفتر دادستان کل را قبول می کنم و تصمیم می گیرم که پلیس فدرال باید حداکثر ظرف 10 روز شهادت ژایر مسیاس بولسونارو را بگیرد.

هزاران نفر از حامیان راست افراطی بولسونارو در 8 ژانویه به تالارهای قدرت در برازیلیا هجوم بردند، دفاتر را تخریب کردند، آثار هنری را خراب کردند و از ارتش خواستند تا برای سرنگونی چپ‌گرای کهنه‌کار لولا مداخله کند.

این صحنه ها با شورش های 6 ژانویه 2021 در واشنگتن مقایسه شد، زمانی که حامیان رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ – الگوی سیاسی بولسونارو – در تلاشی ناموفق برای برگرداندن شکست وی در انتخابات، به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند.

شورش ها در برازیلیا یک هفته پس از آن رخ داد که لولا، که قبلاً از سال 2003 تا 2010 برزیل را رهبری می کرد، پس از شکست دادن بولسونارو در انتخابات وحشیانه و تفرقه انگیز اکتبر گذشته، به قدرت رسید.

دادستان ها خواستار بازجویی از بولسونارو به دلیل ویدئویی شدند که او دو روز پس از این حملات در فضای مجازی منتشر کرد – و بعداً حذف شد – که در آن او انتخاب لولا را غیرقانونی معرفی کرد.

با این حال، دادستان ها گفتند که تحقیقات آنها از رئیس جمهور سابق به این ویدئو محدود نمی شود، بلکه “تحقیق کامل از همه اقدامات قبل و بعد از 8 ژانویه” انجام می شود.

بولسونارو که در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری خود به ایالت فلوریدا آمریکا رفته بود، در 30 مارس به برزیل بازگشت و قول داد با دولت لولا مخالفت کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)