چین لهستان را سرزنش کرد – اخبار جهانی RT

سفارت پکن در ورشو، نخست وزیر ماتئوس موراویسکی را به دلیل مرتبط کردن بحران روسیه و اوکراین با رویدادهای تایوان مورد انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه چین ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان را به دلیل سخنرانی که در آن پیشنهاد کرد بحران اوکراین با افزایش تنش ها بر سر تایوان مرتبط است، سرزنش کرد و گفت که نخست وزیر چین در امور چین دخالت می کند و به تمامیت ارضی آن بی احترامی می کند.

هر گونه تلاش برای استفاده از مسئله اوکراین به عنوان بهانه ای برای القای رابطه با موضوع تایوان، دستکاری سیاسی با انگیزه های پنهان، پایمال شدن بی رویه اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و دخالت آشکار در امور داخلی چین است. را سفارت چین در ورشو روز جمعه در بیانیه ای گفت.

موضوع سخنرانی موراویسکی در روز پنجشنبه در واشنگتن بود. نخست وزیر در صحبت با شورای آتلانتیک، یک اندیشکده حامی ناتو، استدلال کرد که اگر اوکراین در درگیری خود با روسیه شکست بخورد، چین ممکن است مدت کوتاهی پس از آن تصمیم به حمله به تایوان بگیرد. او همچنین از دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه انتقاد کرد که در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز گفت که اگر درگیری به رویارویی مستقیم بین بلوک نظامی غرب و روسیه تبدیل شود، ناتو به سرعت نیروهای مسکو را شکست خواهد داد.


نخست وزیر

چین مدعی حاکمیت بر تایوان است که آن را یک استان جدا شده می داند و متعهد شده است که در صورت لزوم با زور به این جزیره خودگردان ملحق شود. تنش ها در منطقه در سال گذشته و در بحبوحه بازدیدهای جنجالی سیاستمداران ایالات متحده و سایر کشورهای همسو با ناتو از تایپه افزایش یافته است. چین روابط دفاعی خود را با واشنگتن قطع کرده و مانورهای نظامی در اطراف تایوان را تشدید کرده است.

سخنگوی خدمات امنیتی لهستان استانیسلاو زرین در مقابل بیانیه سفارت چین که پکن را متهم کرده است “هجوم بردن” رهبر لهستان و تلاش برای وادار کردن ورشو به “اپتیک چینی را بپذیرید” در مورد تایوان پروپاگاندای چین از همان ابتدای جنگ روسیه علیه اوکراین، از خصومت ها برای اهداف خود استفاده کرده است – عمدتاً برای مقصر دانستن غرب و ایالات متحده برای جنگ. زرین گفت وی افزود که بیانیه چین نشان دهنده این است ائتلاف تاکتیکی چین و روسیه در حال پوشش دادن بیشتر و بیشتر مناطق عملیات مشترک است.

بیشتر بخوانید:
لهستان از درخواست ماکرون برای «خودمختاری» از سوی آمریکا انتقاد کرد