دادگاه عالی ایالات متحده به طور موقت محدودیت قرص سقط جنین را مسدود کرد

دادگاه عالی ایالات متحده به طور موقت محدودیت قرص سقط جنین را مسدود کرد

دادگاه با صدور یک “قطع اداری” حکم دادگاه بدوی را که دسترسی به قرص های سقط جنین را محدود می کند، متوقف کرد.

واشنگتن:

دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه به طور موقت دسترسی به یک قرص سقط جنین را که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت، در یک حکم ساعت یازدهم که از اعمال محدودیت های دادگاه پایین تر در مورد این دارو جلوگیری کرد، حفظ کرد.

بالاترین دادگاه این کشور با صدور یک «تعطیل اداری»، احکام را تا روز چهارشنبه متوقف کرد تا به طرفین پرونده اجازه دهد تا استدلال‌های خود را ارائه کنند، این در آخرین نبرد آمریکا بر سر حقوق باروری است.

این توقف پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری درخواست تجدیدنظر اضطراری کرد و از دیوان عالی درخواست کرد تا از احکام دادگاه بدوی که استفاده از داروی میفپریستون را از ساعت 1:00 بامداد به وقت شرقی (05:00 GMT) منع یا محدود می کرد، جلوگیری کند.

این دستور به دیوان عالی کشور فرصت می دهد تا تصمیم بگیرد که در این مورد چه کاری انجام دهد.

با امضای قاضی ساموئل آلیتو، معمار نظر پرفروش سال گذشته که حق قانونی ایالات متحده برای سقط جنین را لغو کرد، از احزاب خواسته شد تا گزارشات خود را تا سه شنبه ارسال کنند.

وزارت دادگستری در پرونده اضطراری خود در دادگاه عالی استدلال کرده بود که احکام دادگاه بدوی “وضعیت موجود را تغییر می دهد و رژیم پیچیده نظارتی حاکم بر میفپریستون را به هم می زند.”

در این بیانیه آمده است: «این نتیجه مخرب به شدت به زنان، سیستم مراقبت های بهداشتی کشور، FDA (سازمان غذا و دارو) و منافع عمومی آسیب می رساند.

تشدید نبرد حقوقی هفته گذشته زمانی آغاز شد که یک قاضی محافظه‌کار فدرال در تگزاس در پاسخ به شکایت ائتلاف ضد سقط جنین در به چالش کشیدن تاییدیه FDA از دارو در سال 2000، دستور ممنوعیت سراسری مایفپریستون را صادر کرد.

در تصمیم خود، قاضی متیو کاکسماریک، زبان مورد استفاده مخالفان سقط جنین را پذیرفت و گفت که میفپریستون، که بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده را تشکیل می دهد، برای “کشتن انسان متولد نشده” استفاده می شود.

روز چهارشنبه، دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده گفت که گروه های ضد سقط جنین برای به چالش کشیدن تاییدیه این دارو توسط FDA بسیار طولانی منتظر بوده اند، اما با اعمال محدودیت هایی در استفاده از آن، آنها را به نوعی پیروز کردند.

دادگاه استیناف دسترسی به میفپریستون را از 10 هفته اول بارداری به هفت هفته اول بارداری محدود کرد و از توزیع آن از طریق پست جلوگیری کرد.

وزارت دادگستری گفت که حکم اولیه Kacsmaryk که توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ منصوب شده بود، مبتنی بر “ارزیابی عمیقاً اشتباه از ایمنی mifepristone” بود و همچنین با تصمیم حوزه پنجم مخالفت کرد.

این وزارتخانه از دیوان عالی خواست تا وضعیت موجود را حفظ کند تا رسیدگی کامل در سطح استیناف انجام شود، یا اینکه پرونده را به صورت «تسریع» به عهده بگیرد و قبل از تعطیلات تابستانی که در پایان ژوئن آغاز می شود، به استدلال ها رسیدگی کند.

– “لمبو ناپایدار” –

آزمایشگاه دانکو، تولیدکننده میفپریستون، که آن را با نام تجاری Mifeprex به بازار عرضه می کند، همچنین در یک پرونده جداگانه از دادگاه عالی خواسته بود تا احکام دادگاه های بدوی را در انتظار تجدیدنظر قرار دهد و گفت که آنها خطر ایجاد “آشوب نظارتی در سراسر کشور” را دارند.

این شرکت خاطرنشان کرد که یک دادگاه فدرال جداگانه در ایالت واشنگتن در پاسخ به شکایت 17 ایالت تحت حاکمیت دموکرات ایالات متحده حکم داده است که دسترسی به میفپریستون باید حفظ شود.

دانکو گفت: «نتیجه یک برزخ غیرقابل دفاع برای Danco، برای ارائه دهندگان، برای زنان، و برای سیستم های مراقبت های بهداشتی است که همگی تلاش می کنند تا در این آب های ناشناخته حرکت کنند.

بیش از دوازده ایالت ایالات متحده قوانینی را تصویب کرده اند که سقط جنین را ممنوع یا به شدت محدود می کند، از زمانی که دادگاه عالی تحت تسلط محافظه کاران در سال گذشته، حکم برجسته رو علیه وید را لغو کرد که حق قانونی برای این رویه را برای نیم قرن تضمین کرده بود.

در جدیدترین پیشرفت، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، لایحه‌ای را امضا کرد که اکثر سقط جنین‌ها را در ایالت جنوبی پس از شش هفته ممنوع می‌کند، حتی قبل از اینکه بسیاری از زنان بدانند باردار هستند.

میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در 10 هفته اول بارداری استفاده شود.

این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.

نظرسنجی‌ها مکرراً نشان می‌دهند که اکثریت واضح آمریکایی‌ها از ادامه دسترسی به سقط جنین ایمن حمایت می‌کنند، حتی در شرایطی که گروه‌های محافظه‌کار تلاش می‌کنند دسترسی به این روش را محدود کنند – یا آن را کاملاً ممنوع کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)