چین پروژه های سریلانکا را به حالت تعلیق درآورد

پکن اکنون قراردادی با Male برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در 12 جزیره در مالدیو امضا کرده است.

کلمبو:

چین پروژه نصب نیروگاه های انرژی هیبریدی در سه جزیره سریلانکا را به دلیل نگرانی های امنیتی از سوی یک “طرف ثالث” به حالت تعلیق درآورده است، در حالی که گزارش ها مبنی بر افزایش نگرانی هند در مورد مکان آن وجود دارد.

بر اساس گزارشی که دیروز در وب سایت خبری newsfirst.lk منتشر شد، در ماه ژانویه، شرکت چینی Sino Soar Hybrid Technology قرارداد نصب یک سیستم انرژی تجدیدپذیر هیبریدی در جزایر دلفت، ناگادیپا و آنالتیوو در سواحل جافنا را دریافت کرد.

این سه جزیره در نزدیکی تامیل نادو قرار دارند.

بدون نام بردن از هند، سفارت چین در اینجا روز چهارشنبه در توییتی تایید کرد که “تکنولوژی هیبریدی سینو سوار برای ساخت سیستم انرژی هیبریدی در 3 جزیره شمالی پرچم سریلانکا به دلیل “نگرانی امنیتی” از طرف شخص ثالث به حالت تعلیق درآمده است.

در عوض، پکن در 29 نوامبر قراردادی را با Male برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی در 12 جزیره مالدیو امضا کرده است.

بر اساس گزارش newsfirst.lk، در اوایل سال 2021، هند “اعتراض شدید” به لانکا نسبت به اعطای مناقصه به شرکت چینی برای ساخت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر در دلفت، ناگادیپا و آنالتیوو تسلیم کرد.

این قرارداد گفت که این قرارداد بخشی از پروژه حمایت از بهبود قابلیت اطمینان تامین برق است که توسط هیئت برق سیلان (CEB) اجرا می شود و توسط بانک توسعه آسیایی (ADB) تمویل می شود.

ماه گذشته، دولت لانکا به شرکت مهندسی بندرگاه دولتی چین قرارداد توسعه پایانه کانتینری بندر کلمبو را اعطا کرد، ماه‌ها پس از لغو قرارداد سه جانبه با هند و ژاپن برای ساخت بندر کانتینری در اعماق دریا.

چین یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در پروژه های زیرساختی مختلف در سریلانکا تحت طرح بحث برانگیز کمربند و جاده پکن (BRI) است. اما انتقاداتی هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌المللی وجود دارد و نگرانی‌های فزاینده‌ای مبنی بر اینکه چین سریلانکا را به دام بدهی کشانده است، وجود دارد.

این کشور جزیره ای در سال 2017 بندر مهم استراتژیک هامبانتوتا را به یک شرکت دولتی چینی برای اجاره 99 ساله به عنوان مبادله بدهی به مبلغ 1.2 میلیارد دلار واگذار کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)