چین سفیر ژاپن در تایوان را احضار کرد – اخبار RT World

سفیر ژاپن در پکن پس از آن که شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن گفت، اگر چین اقداماتی برای بازپس گیری تایوان انجام دهد، از سوی چین به یک جلسه اضطراری احضار شد.

سفیر روز چهارشنبه توسط وزارت خارجه چین احضار شد و هوآ چونیینگ، دستیار وزیر خارجه چین به هشدار آبه اعتراض کرد. آشکارا حاکمیت چین را به چالش کشید و از نیروهای استقلال تایوان حمایت گستاخانه کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است “مخالفت قاطعانه” به نظرات آبه و گفته بود “نمایش های سختگیرانه” به ژاپن


به پکن هشدار داده شد که دست به «خودکشی اقتصادی» نزند

این جنجال پس از آن آغاز شد که آبه روز چهارشنبه در یک انجمن برای موسسه تحقیقات سیاست ملی – یک اندیشکده تایوانی – به رئیس جمهور چین شی جین پینگ هشدار داد.

آبه در سخنرانی خود گفت وضعیت اضطراری تایوان یک وضعیت اضطراری ژاپنی است و در نتیجه یک اضطراری برای اتحاد ژاپن و ایالات متحده است. قبل از هشدار دادن به اینکه چین متعهد خواهد شد “خودکشی اقتصادی” اگر بخواهد اقدام نظامی علیه جزیره انجام دهد.

آبه بین دسامبر 2012 و سپتامبر 2020 به عنوان نخست وزیر خدمت کرد، پیش از اینکه یوشیهیده سوگا و اخیراً فومیو کیشیدا جانشین وی شوند.

پکن تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود تحت سیاست چین واحد خود می بیند، در حالی که رهبران طرفدار استقلال این جزیره از حمایت واشنگتن برخوردار بوده اند و تایپه به طور منظم میزبان هیئت های بلندپایه آمریکایی است. توکیو به طور مداوم از وضعیت موجود در تنگه تایوان حمایت کرده و زنگ خطر را به صدا درآورده است. “احساس بحران” در منطقه وزارت دفاع ژاپن در آخرین برگه سفید خود، حفظ ثبات و امنیت در منطقه را یکی از اولویت های اصلی ژاپن خواند.

توکیو همچنین درگیر مناقشه ارضی طولانی مدت با ژاپن بر سر جزایر سنکاکو بوده است.