چین در روز مرزی پس از پیام قوی هند

دو وزیر دفاع در حاشیه سازمان همکاری شانگهای (سازمان همکاری شانگهای) با یکدیگر دیدار کردند.

دهلی نو:

یک روز پس از پیام قاطع راجنات سینگ وزیر اتحادیه به چین در اولین نشست وزرای دفاع دو کشور پس از حادثه گالوان، ژنرال لی شانگفو، همتای چینی وی امروز خواستار “مدیریت عادی” اختلافات در مرزهای بین المللی شد.

در بیانیه ای که سفارت چین منتشر کرد، آمده است: «دو طرف باید نگاهی بلندمدت داشته باشند، موضوع مرز را در موقعیت مناسبی در روابط دوجانبه قرار دهند و انتقال وضعیت مرزی به مدیریت عادی سازی شده را ترویج دهند».

این موضعی است که برای دهلی نو غیرقابل قبول بوده است و هند به صراحت اعلام کرده است که حل و فصل وضعیت مرزی با گسترش روابط بین دو کشور مرتبط است.

در بیانیه چین امروز آمده است که چین و هند منافع مشترک بسیار بیشتری دارند تا اختلافات، و افزود که دو طرف باید روابط دوجانبه و توسعه یکدیگر را “از دیدگاه جامع، بلندمدت و استراتژیک ببینند و مشترکاً به عقل و قدرت جهان کمک کنند. و صلح و ثبات منطقه ای».

دهلی نو روز گذشته با تاکید بر نیاز به صلح و آرامش در مرزها گفت: “نقض توافقات موجود، کل اساس روابط دوجانبه را از بین برده است”.

در بیانیه هند پس از دیدار دو وزیر – که در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای (سازمان همکاری شانگهای) برگزار شد، آمده است: “راکشا مانتری قاطعانه بیان کرد که توسعه روابط بین هند و چین بر اساس حاکمیت صلح و آرامش در مرزها”.

وی با بیان اینکه همه مسائل در LAC باید بر اساس توافقات و تعهدات دوجانبه موجود حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: نقض توافقات موجود کل اساس روابط دوجانبه را از بین برده است و منطقاً خروج از مرزها با کاهش تنش همراه خواهد بود. این بیانیه افزوده است.

در بیانیه چین همچنین آمده است که وضعیت در مرز چین و هند “به طور کلی باثبات” است و دو طرف ارتباط خود را از طریق مجاری نظامی و دیپلماتیک حفظ کرده‌اند و امیدواریم که دو طرف برای افزایش مستمر اعتماد متقابل با یکدیگر همکاری کنند. بین دو ارتش و کمک های مناسب به توسعه روابط دوجانبه».

18 دور مذاکرات بین فرماندهان نظامی هند و چین منجر به جدایی در مناطق خاصی از لاداخ از جمله چشمه های آب گرم، گالوان و کرانه شمالی دریاچه پانگونگ شده است. اما پیشرفت کمی در حل و فصل وضعیت در دمچوک و دپسانگ که از نظر استراتژیک مهم هستند، جایی که چینی‌ها بخش‌های وسیعی از خاک هند را اشغال کرده‌اند، صورت نگرفته است.

تجاوزات مکرر چین در لاداخ منجر به رویارویی با سربازان هندی شده است که بدترین آنها در گالوان رخ داد، جایی که 20 سرباز هندی در عملیات در سال 2020 کشته شدند.

از آن زمان، گزارش‌هایی مبنی بر جداسازی چین از قلمرو هند در نقاط مختلف لاداخ و آروناچال پرادش و ایجاد زیرساخت‌ها از نظر جاده‌ها و پایگاه‌های هوایی گزارش شده است.