چین در حال “شبح” کردن ایالات متحده است زیرا دیپلماسی عادی بی فایده است – RT World News

واضح است که پکن نمی‌خواهد تلاش‌ها و منابع خود را صرف صحبت با کسی کند که هر لحظه آن را تضعیف و بدنام می‌کند.

توسط تیمور فومنکو، یک تحلیلگر سیاسی

مقاله اخیر پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، ادعا می کند که چین است “شبح” ایالات متحده، تلاش های آمریکا برای برقراری مجدد ارتباطات دیپلماتیک پس از قطع شدن آنها در فوریه را نادیده می گیرد.

اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، “شبح کردن” یک عامیانه مربوط به دوران رسانه های اجتماعی است که به معنای معلق گذاشتن یک مکالمه با توقف ناگهانی پاسخ دادن است. به گفته مقامات به نقل از پولیتیکو، این همان چیزی است که بین ایالات متحده و چین در جریان است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، تلاش می کند تا سفر خود به پکن را که پس از حادثه اخیر «بالون جاسوسی» لغو کرد، برنامه ریزی کند و چینی ها به او این سفر را دادند. شانه سرد دیپلماتیک

همانطور که مقاله آن را چارچوب بندی می کند، واشنگتن تلاش می کند “تثبیت یک رابطه فزاینده نوسان،” ولی “پوست نازک” پکن از تعامل اجتناب می کند، زیرا، در میان چیزهای دیگر، از فروش تسلیحات آمریکا به تایوان و تماس مقامات آمریکایی با سیاستمداران استقلال طلب تایوان خشمگین است.


خار چینی دومین «اجلاس سران برای دموکراسی» بایدن را نیش زد

«نازک پوست» توصیف گیج‌کننده‌ای برای رویکرد چین در برخورد با ایالات متحده است، اگر کسی نگاهی هشیارانه به چگونگی پیشرفت داشته باشد. پکن احتمالاً به این نتیجه رسیده است که پیگیری گفت‌وگو با واشنگتن که نتوانسته هیچ حسن نیتی از خود نشان دهد اتلاف وقت است. در عوض، دولت پرزیدنت جو بایدن نشان داده است که به راحتی در معرض شیوع هیستری ضد چینی در عرصه سیاسی داخلی است که دیپلماسی عادی را غیرممکن می کند. علیرغم این واقعیت که مقامات آمریکایی مانند بلینکن به طور مداوم از نیاز به به اصطلاح “نرده های محافظ” در روابط با پکن صحبت می کنند، کاملاً واضح است که ایالات متحده علاقه چندانی به همکاری بالغانه با چین ندارد و چیزی برای بدست آوردن وجود ندارد. از دیدگاه پکن از چنین تماسی.

چین در چند سال گذشته صبر دیپلماتیک گسترده‌ای را در قبال ایالات متحده نشان داده است، حتی در شرایطی که واشنگتن خصومت بی‌رحمانه‌ای را نسبت به پکن نشان داده است، از جمله، اما نه محدود به:

  • اتهامات نسل کشی؛
  • لیست سیاه شرکت های متعدد فناوری؛
  • تلاش برای درهم شکستن توسعه فناوری چین؛
  • عقب نشینی از تعهد خود به سیاست چین واحد؛
  • گسترش تئوری های توطئه در مورد منشاء همه گیری کووید-19؛
  • ایجاد اتحادهای نظامی جدید مانند AUKUS، با هدف مهار چین.
  • وادار کردن کشورهای شخص ثالث به مسدود کردن و رد سرمایه گذاری های کلیدی چین؛
  • وادار کردن کشورهای دیگر به جانبداری در تلاش برای ایجاد جوی شبیه جنگ سرد.
  • شلاق زدن پارانویای ضد چینی و تحقیر چین در سیاست داخلی ایالات متحده.

این فهرست کامل نیست، با این حال زمانی، چین واقعاً معتقد بود که این سیاست‌های خصمانه «اشکال» دولت ترامپ است و به دنبال جلب مثبت بایدن برای تلاش برای اصلاح مسیر بود. اشتباه بود، خیلی اشتباه بود. دولت بایدن نه تنها اجماع سیاست خارجی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ایجاد کرد، پذیرفته است، بلکه آن را به طور غیرانتقادی دو چندان کرده و اوضاع را بدتر کرده است. این امر به شاهین‌های پکن، از جمله خود رئیس‌جمهور شی جین پینگ، که اکنون مستقیماً ایالات متحده را فراخوانده است، قدرت داده است تا به این نتیجه برسند که رابطه با ایالات متحده غیرقابل نجات است.


چین و برزیل ضربه ای به قلدری مبتنی بر دلار آمریکا وارد می کنند

فضای سیاسی داخلی در ایالات متحده آنقدر مسموم است که قابل تردید است که دولت بایدن حتی سیاست خارجی خود را هم کنترل می کند. زمانی که یک «ایده» بزرگ ضد چین در داخل ایالات متحده، صرف نظر از پیامدهایی که ممکن است در رابطه با منافع ملی ایالات متحده یا بر روابط آن با چین داشته باشد، کشش سیاسی پیدا می کند، نگرش دولت بایدن بر خلاف آن، «باند» روی آن است. مقاومت در برابر آن یا تعیین یک مسیر معقول. این به شاهین ها اجازه داده تا دستور کار را پیش ببرند.

به عنوان مثال، موضوع TikTok را در نظر بگیرید، که دولت بایدن برای مدت طولانی به دنبال نادیده گرفتن آن بود، اما زمانی که تلاش جمهوری خواهان برای ممنوعیت آن مورد توجه قرار گرفت، کاخ سفید آن را پذیرفت. بایدن همچنین در ابتدا نمی خواست بالون جاسوسی مورد ادعا را ساقط کند، اما این کار را با افزایش پارانویا در اطراف آن انجام داد. به طور مشابه، دولت آموخته است که استفاده از چین به‌عنوان یک قربانی سیاسی به آن اجازه می‌دهد تا حدی از حملات جناح راست «دور» کند، همانطور که با استقبال مجدد از تئوری توطئه نشت آزمایشگاهی کووید-19 آشکار شد. این شرایط سیاسی تفرقه‌انگیز و قطبی شده در داخل آمریکا در نهایت دیپلماسی را غیرممکن می‌کند و بسیار قابل توجه است که حتی زمانی که چین با مقامات آمریکایی دیپلماسی انجام داده است، آنها تاکتیکی تحقیرآمیز برای اعلام تحریم‌های جدید قبل یا بعد از چنین جلساتی نشان داده‌اند. “سخت” ظاهر شدن

در خاتمه، اصلاً چرا زحمت بکشید؟ ایالات متحده به وضوح بازیگر یا شریک قابل اعتمادی نیست. چین تا زمانی که تصور نکند که می تواند به برخی امتیازات قابل قبول دست یابد، به شبح بودن آمریکا ادامه خواهد داد و بنابراین جریان گفت و گو را برای حفظ حق اظهار نظر برابر در روابط دیکته می کند. تا آن زمان، تلاش ها و منابع دیپلماتیک به وضوح در جاهای دیگر بهتر خرج می شد. چرا برای صحبت کردن با کسی که به طور غیرمنطقی از شما متنفر است، شما را به عنوان بزرگترین دشمن و تهدید خود معرفی می کند و آشکارا چیزی جز نیات خصمانه نسبت به شما ندارد، این همه تعهد دارید؟

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.