چین به ایالات متحده و ناتو در مورد اوکراین هشدار داد – RT World News

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که غرب در قبال مناقشه “مسئولیت های غیر قابل انکار” دارد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ناتو، نه چین، مسئول بحران اوکراین است و هیچ جایگاه اخلاقی برای انتقاد از پکن ندارد.

ایالات متحده و بلوک نظامی ناتو در قبال بحران اوکراین مسئولیت‌های غیرقابل اغماض را بر عهده دارندمائو ادامه داد و استدلال کرد که ناتودر موقعیتی نیست که چین را مورد انتقاد یا فشار قرار دهد” طرف آن را بگیرد.

در مورد بحران اوکراین، چین موضعی عینی و عادلانه دارد. ما از حل و فصل سیاسی بحران و تلاش برای گفتگو برای صلح حمایت کرده ایماو توضیح داد که این یک استراتژی است.توسط اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان حمایت می شود

تاریخ نشان خواهد داد که واقعاً چه کسی در سمت راست ایستاده و عدالت را رعایت می کند.


رئیس ناتو به چین هشدار داد

روز چهارشنبه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به چین هشدار داد که “همسویی رو به رشد” خود با مسکو را کاهش دهد و پکن را متهم کرد که “پشتیبانی[ping] رشد اقتصاد روسیه” و ”امتناع[ing] برای محکوم کردن تجاوز روسیه

استولتنبرگ افزود: تامین سلاح برای دشمن اصلی ناتو.یک اشتباه تاریخی با پیامدهای عمیق خواهد بود.

پکن بارها هرگونه برنامه ای برای ارائه کمک های مرگبار به روسیه را رد کرده است و روسیه نیز گزارش هایی مبنی بر درخواست تجهیزات نظامی از چینی ها را رد کرده است.

دو کشور در سال گذشته به هم نزدیک‌تر شده‌اند و قول داده‌اند که «تعمیق بیشتر اعتماد نظامی متقابلپس از دیدار ماه گذشته بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، نخست وزیر چین در کرملین.

با این حال، پوتین اخیراً تصریح کرد که هیچاتحاد نظامی با چین“در افق، صرفا”همکاری در زمینه تعامل نظامی-فنی” او استدلال کرد که غرب صرفاً فانتزی خود را از محوری جدید شبیه به دشمن فاشیست جنگ جهانی دوم بر روی رقبای اصلی ژئوپلیتیک خود فرافکنی می کند.

با این حال، ایالات متحده چندین شرکت چینی را به اتهام تامین قطعات مورد استفاده در پهپادهای ایرانی که واشنگتن ادعا می کند توسط روسیه در اوکراین استفاده می شود، تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه پنج شرکت چینی و یک فرد اعلام کرد که گفته می‌شود «مسئول فروش و ارسال هزاران قطعه هوافضا استبه ایران، از جمله قطعاتی که می‌توان برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. ایران نیز ارائه سلاح به روسیه برای استفاده در مناقشه اوکراین را رد کرده است.