چین بازدید بلینکن را متوقف کرد – FT – اخبار جهانی RT

این روزنامه ادعا می کند که جنجال “بالن جاسوسی” همچنان یک مانع در روابط بین پکن و واشنگتن است.

فایننشال تایمز به نقل از منابع گزارش داد که چین از تعیین تاریخ جدید برای دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خودداری می کند، زیرا نگران است واشنگتن در طول این سفر، نتایج تحقیقات در مورد یک حادثه مشکوک بالن جاسوسی را منتشر کند. .

قرار بود بلینکن در اوایل فوریه وارد چین شود، اما پس از مشاهده یک بالون چینی در ارتفاع بالا در حریم هوایی ایالات متحده، دولت بایدن تصمیم گرفت این دیدار را به تعویق بیندازد. واشنگتن با ادعای جاسوسی از تأسیسات دفاعی، دستور سرنگونی این هواپیما را صادر کرد. چین اصرار داشت که این فقط یک وسیله هواشناسی بوده که توسط باد از مسیر خارج شده است.

طرفین نتوانسته‌اند در مورد تاریخ جدیدی برای ورود بلینکن به توافق برسند، زیرا مقامات چینی می‌خواهند در مورد آنچه که ایالات متحده قصد دارد با نتایج تحقیقات FBI، که در حال مطالعه بقایای تخریب‌شده‌ها است، شفاف شود. FT روز شنبه گزارش داد.

وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، در مورد وضعیت پیرامون بالون با مقامات آمریکایی شرکت کننده در مجمع توسعه چین در ماه مارس در پکن گفتگو کرد. “افراد آشنا با جلسه” به خروجی گفت.




ظاهراً کین تحقیقات FBI را نمونه دیگری از مسائلی توصیف کرد که تثبیت روابط چین و ایالات متحده را دشوار کرده است.

FT به نقل از سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، لیو پنگیو، گفت که پکن «نمی‌توان استقلال، علنی بودن و شفافیت به اصطلاح تحقیقات را به طور جدی زیر سؤال برد.» به گفته لیو، طرف چینی است وی به شدت مخالف استفاده مستمر آمریکا از [balloon] حادثه برای مقاصد سیاسی و تبلیغ «تهدید چین»».

اف‌بی‌آی و شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکنون تمایلی به بیان اینکه آیا نتایج تحقیقات علنی می‌شود یا خیر، نداشته‌اند.

حادثه بالون تنها موضوعی نیست که روابط بین واشنگتن و پکن را تیره می کند، روابطی که به نظر می رسد از زمان برقراری روابط دیپلماتیک این کشورها در سال 1979 در پایین ترین سطح خود قرار دارد. این منابع به FT گفتند که خاک در اوایل ماه جاری دلیل دیگری برای متوقف ماندن سفر بلینکن به چین است.

بیشتر بخوانید:
چین در حال “شبح” کردن ایالات متحده است زیرا دیپلماسی معمولی بی فایده است

تایوان از سال 1949 خودمختار بود، اما هرگز به طور رسمی استقلال خود را از چین اعلام نکرد. پکن این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و به شدت با تماس‌های بین تایپه و واشنگتن که از تلاش تایوانی‌ها برای حاکمیت حمایت می‌کند و قول داده است از جزیره محافظت کند، به شدت مخالف است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: