هندی‌ها در سودان از درگیری‌های ارتش و شبه‌نظامی خواستند در خانه بمانند

هندی‌ها در سودان از درگیری‌های ارتش و شبه‌نظامی خواستند در خانه بمانند

دو طرف به خاطر شروع جنگ سرزنش کردند.

خارطوم، سودان:

پس از انفجارها و تیراندازی در پایتخت سودان، در حالی که شبه نظامیان و ارتش عادی حملات خود را به پایگاه های یکدیگر مبادله می کردند، از هندی ها در سودان خواسته شده است که در ماموریت این کشور در این کشور آفریقایی پناه بگیرند.

در توییتی از سفارت هند در خارطوم آمده است: “با توجه به تیراندازی‌ها و درگیری‌های گزارش‌شده، به همه هندی‌ها توصیه می‌شود حداکثر احتیاط را انجام دهند، در داخل خانه بمانند و از بیرون رفتن با اثر فوری خودداری کنند. لطفاً همچنین آرام بمانید و منتظر به‌روزرسانی باشید.”

خشونت‌ها در سودان روز شنبه پس از هفته‌ها تشدید تنش بین رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان و فرمانده شماره دو او، محمد حمدان داگلو، فرمانده شبه‌نظامی، بر سر ادغام برنامه‌ریزی شده نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) در ارتش عادی شعله‌ور شد.

شاهدان از “درگیری” و انفجارهای مهیب و تیراندازی در نزدیکی پایگاه نیروهای RSF در جنوب خارطوم خبر دادند.

RSF گفت که نیروهای آن پس از آنکه شاهدان گزارش دادند که کامیون‌های جنگنده وارد محوطه فرودگاه شده بودند، کنترل فرودگاه خارطوم را به دست گرفتند.

صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه و همچنین در نزدیکی محل سکونت برهان و در خارطوم شمالی شنیده شد. خبرگزاری AFP گزارش داد که در حالی که تبادل توپخانه در خیابان ها تکان می خورد، غیرنظامیان در حال دویدن برای پوشش بودند.

دو طرف به خاطر شروع جنگ سرزنش کردند.

در بیانیه ای آمده است: «نیروهای پشتیبانی سریع روز شنبه با ورود نیروهای بزرگ ارتش به اردوگاه های سوبا در خارطوم و محاصره شبه نظامیان در آنجا غافلگیر شدند».

در این بیانیه آمده است که یک “حمله گسترده با انواع سلاح های سنگین و سبک” در جریان است.

RSF گفت که جنگنده های آن کنترل فرودگاه Merowe در شمال خارطوم را نیز به دست گرفته اند.

ارتش شبه نظامیان را مقصر این درگیری شدید دانست.

سرتیپ نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش به خبرگزاری فرانسه گفت: «جنگجویان نیروهای پشتیبانی سریع به چندین اردوگاه ارتش در خارطوم و سایر نقاط اطراف سودان حمله کردند.

درگیری ها ادامه دارد و ارتش به وظیفه خود برای حفاظت از کشور عمل می کند.»

سربازان پل‌های روی رود نیل را که خارطوم را به شهرهای برادرش اومدورمان و خارطوم شمالی متصل می‌کرد، مسدود کردند. آنها همچنین راه ارگ ​​ریاست جمهوری را مسدود کردند.

رهبر نظامی برهان با شماره دو خود، فرمانده نیروهای RSF، بر سر مذاکرات نهایی برای بازگرداندن کشور به حاکمیت غیرنظامی و پایان دادن به بحران ناشی از کودتای 2021 آنها اختلاف داشته است.

به گفته تحلیلگران، طرحی برای ادغام نیروهای RSF در ارتش عادی یکی از موضوعات کلیدی مناقشه است.

چانه زنی ساعت یازدهم بین این دو مرد بر سر جزئیات، دو بار باعث به تعویق افتادن امضای توافقنامه با جناح های غیرنظامی شده است که نقشه راه را برای انتقال تعیین می کند.

در بیانیه خود در روز پنجشنبه، ارتش منظم اعلام کرد که “زمان خطر را به صدا در می آورد زیرا کشور در یک نقطه عطف تاریخی خطرناک قرار دارد”.

ارتش گفت: «با بسیج فرماندهی نیروهای RSF و گسترش نیروها در پایتخت و سایر شهرها، خطرات در حال افزایش است.

در این بیانیه آمده است که این استقرار که “بدون تایید یا حتی فقط هماهنگی با فرماندهی نیروهای مسلح صورت گرفت” خطرات امنیتی را تشدید کرده و تنش ها را در میان نیروهای امنیتی افزایش داده است.

RSF از استقرار خود دفاع کرد و گفت که در هماهنگی با ارتش عادی کار می کند و جنگنده های آن “در سراسر کشور برای دستیابی به امنیت و ثبات حرکت می کنند”.

RSF که در سال 2013 ایجاد شد، از شبه نظامیان جنجاوید که عمر البشیر، رئیس جمهور وقت، یک دهه پیش از آن علیه اقلیت های قومی غیر عرب در منطقه غرب دارفور به راه انداخت، پدید آمد و اتهامات جنایات جنگی را برانگیخت.

داگلو در ماه‌های اخیر گفته است که کودتای 2021 «اشتباهی» بود که نتوانست تغییری در سودان ایجاد کند و بقایای رژیم بشیر را که در سال 2019 پس از یک ماه اعتراضات گسترده توسط ارتش سرنگون شد، احیا کرد.

برهان، یک سرباز حرفه‌ای اهل سودان شمالی که در دوران حکومت سه دهه‌ای بشیر درجات بالاتری را طی کرد، اظهار داشت که کودتا برای وارد کردن گروه‌های بیشتری به روند سیاسی “ضروری” است.