چین اقدامات “وحشیانه” ناتو در یوگسلاوی را فراموش نخواهد کرد – RT World News

این اظهارات در سالگرد بمب گذاری سفارت در سال 1999 که منجر به کشته شدن سه روزنامه نگار چینی شد، بیان شد

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پکن بمب گذاری در سفارت خود در بلگراد در ماه می 1999 را فراموش نکرده و نبخشیده است. وانگ بلوک تحت رهبری ایالات متحده را به دلیل ایجاد درگیری در حالی که خود را یک اتحاد دفاعی نشان می دهد محکوم کرد و از آن خواست تا “به طور جدی منعکس کنید” در مورد جنایاتش

وانگ خاطرنشان کرد که 7 می سالگرد حمله به سفارت است که در آن سه خبرنگار چینی کشته و 20 کارمند دیپلماتیک زخمی شدند. «مردم چین هرگز آنچه را که برای حفظ حقیقت، انصاف و عدالت فدا کردند، فراموش نخواهند کرد. ما هرگز این جنایت وحشیانه ناتو به رهبری ایالات متحده را فراموش نخواهیم کرد.» او به خبرنگاران گفت.

ناتو در حالی که ادعا می کند یک بلوک دفاعی منطقه ای است مکرراً فیوز را روشن کرد و درگیری‌ها را به مکان‌هایی در سراسر جهان آورد. وانگ خاطرنشان کرد، از بوسنی و هرزگوین تا کوزوو، از عراق تا افغانستان و از لیبی تا سوریه.

ناتو با شرکت در جنگ هایی که صدها هزار کشته و ده ها میلیون آواره کرده است، اکنون هجوم به سمت شرق در آسیا-اقیانوسیه، برانگیختن رویارویی بلوک و تضعیف صلح و ثبات در منطقه. سخنگوی افزود.

ناتو به رهبری ایالات متحده باید به طور جدی در مورد جنایاتی که مرتکب شده اند تأمل کند، ذهنیت منسوخ جنگ سرد را کنار بگذارد، از ایجاد تنش در منطقه دست بردارد، و از تفرقه و بی ثباتی جلوگیری کند.

حمله به سفارت شش هفته پس از جنگ هوایی ناتو علیه یوگسلاوی، که به نمایندگی از جدایی طلبان آلبانیایی قومی در کوزوو انجام شد، رخ داد. پنج بمب در محوطه منفجر شد و شائو یونهوان، شو شینگهو و همسرش ژو یینگ را کشتند. پکن این بمب گذاری را محکوم کرد “عمل وحشیانه”


چین در واکنش به حمله ناتو به آسیا چه کاری می تواند انجام دهد؟

ایالات متحده مدعی شد که به طور تصادفی با استفاده از یک سفارت به سفارت حمله کرده است “نقشه قدیمی” پایتخت صربستان واشنگتن گفت که هدف واقعی، آژانس دولتی یوگسلاوی برای تدارکات نظامی بوده است که تقریباً 500 متر (1640 فوت) دورتر بود. این حمله توسط یک بمب افکن رادارگریز B-2 با استفاده از بمب های JDAM انجام شد که تا فاصله 14 متری (46 فوت) از هدف دقیق هستند. این اولین و تنها ماموریت در طول مبارزات انتخاباتی 78 روزه بود که توسط سیا برنامه ریزی شده بود، جورج تنت مدیر آژانس بعداً در مقابل کنگره ایالات متحده شهادت داد. گزارش شده است که یک مامور سیا برکنار شده و شش نفر به خاطر این حادثه توبیخ شده اند.

بیل کلینتون، رئیس جمهور آمریکا عذرخواهی عمومی کرد. واشنگتن بعداً ۲۸ میلیون دلار به دولت چین و ۴.۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کرد.

دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی سابق مورد حمایت ناتو این و همچنین اقدامات انضباطی سیا را از جمله دلایل آغاز نکردن تحقیقات در مورد بمباران و حتی اتهامات بیشتر عنوان کرد.