چین از تحریم المپیک 2022 پکن توسط آمریکا انتقاد کرد

بازی های المپیک زمستانی پکن: چین اعلام کرد که به شدت با تحریم دیپلماتیک ایالات متحده مخالف است.

پکن:

ایالات متحده بایکوت دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن را به دلیل آنچه «نسل‌کشی» اقلیت اویغور توسط چین و سایر موارد نقض حقوق بشر نامیده شد، اعلام کرد، که روز سه‌شنبه پکن را مورد سرزنش شدید قرار داد.

این تصمیم – که مانع از حضور ورزشکاران نشد – پس از آن اتخاذ شد که واشنگتن ماه‌ها بر سر اینکه چه موضعی در مورد بازی‌هایی که از فوریه سال آینده آغاز می‌شود، اتخاذ کند، بحث می‌کرد.

این اقدام با مخالفت شدید پکن مواجه شد که تهدید به اقدامات متقابل کرد و این اعلامیه را ناقض “بی طرفی سیاسی در ورزش” خواند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «تلاش ایالات متحده برای مداخله در المپیک زمستانی پکن به دلیل تعصب ایدئولوژیک، مبتنی بر دروغ و شایعات، تنها اهداف شوم (آن) را افشا خواهد کرد.

ایالات متحده باید از سیاسی کردن ورزش دست بردارد و سخنان و اقدامات خود را که در بازی های المپیک زمستانی پکن مداخله و تضعیف می کند، متوقف کند.

سفارت چین در واشنگتن پیشتر گفته بود که تحریم هیچ تاثیری بر بازی ها نخواهد داشت و “هیچکس به آمدن یا عدم حضور این افراد اهمیت نمی دهد.”

اما این اقدام واشنگتن به طور گسترده توسط گروه های حقوق بشر و سیاستمداران در ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفت، جایی که رئیس جمهور جو بایدن تحت فشار قرار گرفته است تا علیه نقض حقوق چین صحبت کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: با توجه به “نسل کشی مداوم و جنایات علیه بشریت چین در سین کیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر”، دولت هیچ نمایندگی دیپلماتیک یا رسمی به بازی ها ارسال نخواهد کرد.

ساکی گفت، ارسال نمایندگی رسمی نشان می‌دهد که بازی‌ها طبق معمول برگزار می‌شوند.

“و ما به سادگی نمی توانیم این کار را انجام دهیم.”

او افزود: “ورزشکاران تیم ایالات متحده از حمایت کامل ما برخوردارند. ما در حالی که از خانه آنها را تشویق می کنیم، 100 درصد پشت سر آنها خواهیم بود.”

کمیته بین‌المللی المپیک آن را «تصمیم کاملاً سیاسی برای هر دولت» خواند که کمیته بین‌المللی المپیک در بی‌طرفی سیاسی خود کاملاً به آن احترام می‌گذارد.

سخنگوی IOC گفت: این اطلاعیه همچنین به وضوح نشان می دهد که بازی های المپیک و شرکت ورزشکاران فراتر از سیاست است و ما از این موضوع استقبال می کنیم.

اقدام دیپلماتیک بالا سیم

روابط ایالات متحده و چین در زمان دونالد ترامپ، سلف بایدن، با جنگ تجاری گسترده و بحث های آتش زا در مورد چگونگی ظهور ویروس کووید-19 در شهر ووهان چین به پایین ترین حد خود رسید.

بایدن به دنبال تعامل مجدد با پکن بوده و در عین حال بر تقویت اتحادهای سنتی ایالات متحده برای مقابله با نفوذ اقتصادی و حضور نظامی چین در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام تمرکز کرده است.

تحریم المپیک بخشی از یک اقدام پیچیده دیپلماتیک متعادل کننده است.

دولت بایدن تعرفه های تجاری دوران ترامپ بر چین را به قوت خود رها کرده است و همچنان به گشت زنی های دریایی از طریق خطوط دریایی بین المللی حساسی که چین متهم به تلاش برای تحت کنترل درآوردن آنها است، ادامه می دهد.

با این حال، در حالی که بایدن نیز بر نیاز به گفت و گو تاکید می کند، منتقدان جناح راست می گویند که او بیش از حد نرم رفتار می کند.

این امر باعث می شود که بازی های المپیک در آستانه یک نقطه عطف سیاسی باشد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اعضای تیم ایالات متحده، مربیان، مربیان و سایر کارکنان آنها همچنان از کمک های امنیتی کنسولی و دیپلماتیک برخوردار خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌ها از کسب‌وکارهای خصوصی برای پایان دادن به هرگونه حمایت مالی بازی‌های زمستانی، تاکید کرد که این تصمیم به عهده آنهاست.

پرایس گفت: “در این کشور – بر خلاف سایر کشورها – نقش دولت این نیست که شیوه هایی را که بخش خصوصی باید اتخاذ کند، دیکته کند.”

“سرزنش قدرتمند”

کمپین‌ها می‌گویند که حداقل یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های ترک‌زبان، عمدتاً مسلمان، در اردوگاه‌هایی در سین‌کیانگ زندانی شده‌اند، جایی که چین نیز متهم به عقیم‌سازی اجباری زنان و تحمیل کار اجباری است.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی قدرتمند سنای ایالات متحده، از تحریم دیپلماتیک به عنوان “سرزنش قدرتمند” “نسل کشی در سین کیانگ” استقبال کرد.

او و گرگوری میکس، دموکرات ارشد امور خارجی مجلس نمایندگان، از دیگر کشورها خواستند از آمریکا پیروی کنند.

میکس هشدار داد که جامعه بین‌المللی نباید به چین کمک کند تا جنایات خود علیه اویغورها و سایر اقلیت‌ها را سفید کند.

اما سناتور جمهوری خواه تام کاتن آن را “نیمه اندازه گیری، زمانی که رهبری جسورانه لازم بود” خواند.

وی در بیانیه ای گفت: «ایالات متحده باید بازی های نسل کشی در پکن را به طور کامل تحریم کند.

آخرین تحریم کامل المپیک توسط ایالات متحده در سال 1980 بود که رئیس جمهور جیمی کارتر در اعتراض به تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان عقب نشینی کرد.

دیده بان حقوق بشر تصمیم دولت بایدن را “مهم” خواند، اما خواستار پاسخگویی بیشتر “مسئولان این جنایات و عدالت برای بازماندگان” شد.

تنها شش ماه پس از بازی‌های تابستانی توکیو که به دلیل بیماری همه‌گیر به تعویق افتاده است، بازی‌های المپیک زمستانی از 4 تا 20 فوریه به دلیل محدودیت‌های Covid-19 در یک حباب “حلقه بسته” برگزار می‌شود.

روزنامه دولتی چین، گلوبال تایمز، در توییتی نوشت: صادقانه بگویم، چینی‌ها از شنیدن این خبر راحت می‌شوند، زیرا هرچه مقامات آمریکایی کمتر بیایند، ویروس‌های کمتری وارد خواهند شد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)