چگونه حامیان عمران خان راهی برای خاموشی شبکه های اجتماعی پیدا کردند؟

چگونه حامیان عمران خان راهی برای خاموشی شبکه های اجتماعی پیدا کردند؟

روز پنجشنبه، دادگاه عالی بازداشت خان را باطل اعلام کرد. (فایل)

اسلام آباد پاکستان:

تحلیلگران می گویند که خاموشی شبکه های اجتماعی تحمیلی دولت برای سرکوب اعتراضات گسترده در مورد دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در عوض به او انگیزه داده است.

لحظاتی پس از بازداشت خان توسط گروهی از تکاوران شبه نظامی در روز سه شنبه، وزارت کشور دسترسی سراسری به توییتر، فیس بوک و یوتیوب را محدود کرد.

پوشش داده های تلفن همراه – که توسط فعالان سیاسی برای سازماندهی اعتراضات در برنامه های پیام رسان مانند واتس اپ استفاده می شد، اما با تأثیرات بسیار بیشتر بر مردم – نیز قطع شد.

اما حامیان خان به سرعت راه‌حل‌هایی پیدا کردند که رسانه‌های اجتماعی را مملو از فراخوان‌ها برای اعتراض و کلیپ‌های لرزان از هزاران تظاهرکننده در حال درگیری با پلیس کردند.

به گفته شهزاد احمد، مدیر سازمان حقوق دیجیتال Bytes for All، این اقدام یک “اشتباه محاسباتی” توسط مقامات بود. این فقط علیه آنها کار خواهد کرد.”

خان که حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) خود را در اپوزیسیون رهبری می‌کند، همچنان به‌طور حیرت‌انگیزی محبوب است و کمپینی ایجاد کرده است که احزاب و ارتش را به تبانی برای دور نگه داشتن او از قدرت، حبس کردن و حتی ترورش متهم کرده است.

اسامه خیلجی، فعال حقوق دیجیتال، گفت که مسدود کردن رسانه های اجتماعی تنها به استدلال PTI دامن می زند.

این امر بر محبوبیت آنها افزوده است زیرا به عنوان اقدامی برای محدود کردن حقوق اولیه شهروندان تلقی می شود.”

روز پنجشنبه، دادگاه عالی دستگیری خان را باطل اعلام کرد، اما آشفتگی سیاسی ادامه دارد و محدودیت های اینترنتی همچنان پابرجاست.

دایناسورهای دیجیتال

احمد گفت که مقاماتی که دستور این ممنوعیت را صادر کرده اند “دایناسورهایی” هستند که “آگاهی ندارند که اوضاع با چه سرعتی در حال تغییر است”.

او گفت: «آنها در ذهنیت قدرت مطلق فکر می کنند.

اما استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در پاکستان افزایش یافته است که به دلیل دسترسی گسترده تلفن‌های هوشمند ارزان به آن دامن زده است.

بر اساس گزارش تنظیم کننده مخابرات، مشترکان پهن باند تلفن همراه از 56 میلیون در سال 2018 به 116 میلیون در سال 2022 – تقریباً نیمی از کشور – افزایش یافت.

سانسور اینترنت در دهه های اخیر حتی در زمان حکومت خان رایج بوده است.

احمد گفت، اما یک شهروند جوان و آگاه به فناوری به سرعت خود را انطباق داده اند و از شبکه های خصوصی مجازی (VPN) برای پنهان کردن مکان ها و محدودیت های دامن خود استفاده می کنند.

وی افزود: با وجود این ممنوعیت، توییتر “هنوز در کشور بسیار فعال بود زیرا مردم VPN های خود را آماده کرده بودند.”

با این حال، قطعی داده تلفن همراه را نمی توان به این روش دور زد.

در پیشاور، اکرام خان حامی حزب تحریک انصاف به خبرگزاری فرانسه گفت که فعالان حزب منتظر “قطع کامل (اینترنت)” بودند، بنابراین آنها با عجله کلیپ های تلفن همراه را به رایانه های مجهز به اتصالات اینترنت سیمی و VPN منتقل کردند.

این مرد 31 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: در آپلود ویدیوها در اینستاگرام و توییتر تاخیر وجود داشت و از سرویس استریم فیس بوک لایو نمی توان استفاده کرد، اما “ما همچنان کار خود را به خوبی انجام دادیم.”

ما می دانیم که چگونه با این وضعیت کنار بیاییم.»

قطع شدن اینترنت موجب محکومیت بین المللی شده است.

ریمل محدین، فعال عفو بین‌الملل پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت که این یک “نقض آشکار حقوق بشر” است.

او گفت که این امر می تواند “نقض بیشتر حقوق بشر، از جمله ممانعت از مستندسازی استفاده غیرقانونی از زور را تسهیل کند.”

‘به نفع آنها’

به گفته حسن عسکری، تحلیلگر، چنین اظهاراتی به ادعاهای حزب تحریک انصاف که در حال سکوت هستند، اعتبار می بخشد.

او گفت: “نگرانی بین المللی قطعا به نفع آنها است.”

خان در سال 2018 به قدرت رسید و خود را به عنوان یک بیگانه سیاسی معرفی کرد و بر موج پیشگامی از شور و شوق رسانه های اجتماعی برای به چالش کشیدن دو حزب اصلی خاندان کشور که بین آنها برای چندین دهه بر پاکستان حکومت می کردند، سوار شد.

آوریل گذشته، پس از از دست دادن حمایت کلیدی ارتش قدرتمند پاکستان – که خود به طور مستقیم بیش از سه دهه بر این کشور حکومت می کند – با رای عدم اعتماد برکنار شد.

هرج و مرج سیاسی متعاقب آن رکود اقتصادی را تشدید کرده است که شاهد تورم بالای دهه‌ها، سقوط روپیه به پایین‌ترین حد در روز پنجشنبه و به بن‌بست مذاکرات نجات با صندوق بین‌المللی پول بوده است.

آخرین قطع اینترنت به این مشکلات افزوده است و طبق گزارش NetBlocks مانیتور جهانی اینترنت، روزانه 53 میلیون دلار برای پاکستان هزینه دارد، با پوشش داده های تلفن همراه که تراکنش های اقتصادی، از جمله پایانه های نقطه فروش کارت اعتباری و نقدی را تامین می کند.

یک دولت ائتلافی متزلزل اکنون با چشم انداز رای دهندگانی مواجه است که با بحران های سیاسی و اقتصادی همزمان در آستانه انتخاباتی که حداکثر تا اکتبر برگزار می شود، مواجه است.

خیلجی گفت که خاموشی «کاملاً نامتناسب است». “این یک وحشت را نشان می دهد که در آن ایالت به نوعی غافلگیر شده است و به نظر می رسد که آنها واقعاً چنین برنامه ریزی خوبی نداشته اند.

او گفت: “بزرگترین مسئله این است که مردم از وضعیت اقتصادی ناامید شده اند و این فقط به آن اضافه می کند.”

این دلیل بیشتری برای نارضایتی شهروندان از دولت فعلی است.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)