نخست وزیر سابق پاکستان در پرونده اختلاس با قید وثیقه آزاد شد – RT World News

این اقدام یک روز پس از حکم دادگاه عالی مبنی بر «غیر قانونی بودن بازداشت عمران خان» صورت گرفت.

دادگاه عالی اسلام آباد روز جمعه به عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان وثیقه دو هفته ای اعطا کرد که این سیاستمدار محاصره شده به اتهام فساد بازداشت شد و اعتراضات گسترده ای را در سراسر کشور به راه انداخت.

دادگاه همچنین به مقامات پاکستانی دستور داده است که نخست وزیر سابق را که در ده ها درگیری حقوقی – از جمله حداقل سه مورد مربوط به رسوایی های اختلاس – تا 17 می در هر پرونده ای که پس از 9 مه علیه وی تشکیل شده است، دستگیر نکنند.

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی پاکستان حکم بازداشت خان را صادر کرد «نامعتبر و غیرقانونی». نخست‌وزیر سابق، که رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) را بر عهده دارد، اوایل این هفته به دستور دفتر ملی پاسخگویی – یک نهاد ضد فساد، بازداشت شد.

خان در آن زمان ادعا کرد که مقامات “ربوده شده” او بدون هیچ توجیهی “به نظر می رسد که یک قانون جنگل وجود دارد.” او بیان کرد.

خان به عنوان بخشی از پرونده موسوم به القادر تراست دستگیر شد که حول طرحی بود که ظاهراً باعث می‌شد این سیاستمدار و همسرش زمینی به ارزش میلیون‌ها دلار از یک غول دارایی در طول تأسیس دانشگاه همنام دریافت کنند.


پاکستان پس از دستگیری عمران خان ارتش مستقر کرد

با این حال، خان به خبرنگاران گفت که نگران است مخالفانش بهانه دیگری پیدا کنند “دوباره او را بلند کنم” توضیح دادن که آنها دوباره مرا دستگیر خواهند کرد، زیرا آنها فقط یک پرونده دیگر را مطرح می کنند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، دادگاه را متهم به این درام حقوقی کرد “استانداردهای دوگانه” که باعث مرگ عدالت در کشور شده بود. در همین حال، رعنا صنع الله، وزیر داخله این تصمیم را با وثیقه خواند “بی سابقه،” اما اضافه کرد که دستورات دادگاه نقض نخواهد شد.

دستگیری خان باعث اعتراضات گسترده در سراسر کشور شد که در نتیجه درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی دست کم 11 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند. در مجموع بیش از 3000 تظاهرکننده توسط نیروهای اجرای قانون بازداشت شده اند.

خان، بازیکن حرفه‌ای سابق کریکت که در سال 2018 نخست‌وزیر شد، در سال 2022 با رای عدم اعتماد برکنار شد و مخالفان او را به سوءمدیریت اقتصادی متهم کردند.

با این حال، در آن زمان، نخست‌وزیر سابق اصرار داشت که در نتیجه یک عملیات تحت رهبری ایالات متحده سرنگون شده است “توطئه بین المللی”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: