«پدرخوانده هوش مصنوعی» جفری هینتون گوگل را ترک کرد تا درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند.

«پدرخوانده هوش مصنوعی» جفری هینتون گوگل را ترک کرد تا درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند.

تحقیقات سلام راه را برای سیستم های هوش مصنوعی فعلی مانند ChatGPT هموار کرده است

جفری هینتون، که اغلب «پدرخوانده هوش مصنوعی» نامیده می‌شود، تأیید کرد که هفته گذشته از نقش خود در گوگل استعفا داد تا درباره «خطرات» فناوری که به توسعه آن کمک کرده صحبت کند. آقای هینتون 75 ساله در بیانیه ای به نیویورک تایمز استعفای خود را از گوگل اعلام کرد و گفت که اکنون از کار خود پشیمان است.

آقای هینتون در توییتی نوشت که از شغل خود در گوگل استعفا داده است، بنابراین می تواند آزادانه درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند.

او در توییت خود نوشت: “امروز در نیویورک، کید متز به این معنی است که من گوگل را ترک کردم تا بتوانم از گوگل انتقاد کنم. در واقع، من آنجا را ترک کردم تا بتوانم در مورد خطرات هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن تأثیر این موضوع بر گوگل صحبت کنم. بسیار مسئولانه عمل کرد.”

در یک بی بی سی او در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه گفت: “اکنون می‌توانم آزادانه در مورد خطرات احتمالی آن صحبت کنم. و برخی از آنها کاملاً ترسناک هستند. در حال حاضر، تا آنجا که می‌توانم بگویم، آنها از ما باهوش‌تر نیستند. اما من فکر می کنم آنها به زودی ممکن است.

قابل ذکر است که آقای هینتون بیش از یک دهه برای گوگل کار کرد و یکی از معتبرترین صداها در این زمینه بود.

موفقیت بزرگ او در زمینه هوش مصنوعی در سال 2012 با دو دانشجوی فارغ التحصیل در تورنتو کار کرد. این سه نفر توانستند با موفقیت الگوریتمی ایجاد کنند که می تواند عکس ها را تجزیه و تحلیل کند و عناصر مشترک مانند سگ ها و ماشین ها را شناسایی کند. اکنون. یکی از دانشجویانی که با او روی این پروژه کار می کرد، اکنون به عنوان دانشمند ارشد OpenAI کار می کند.

سی ان ان گزارش داد که کار پیشگام او بر روی شبکه های عصبی، سیستم های هوش مصنوعی را نیز شکل داد و بسیاری از محصولات امروزی مانند ChatGPT را تامین کرد. با این حال، او به بی بی سی که چت ربات ها می توانند به زودی از سطح اطلاعاتی که مغز انسان در اختیار دارد پیشی بگیرند.

“در حال حاضر، چیزی که ما می بینیم این است که چیزهایی مانند GPT-4 افراد را به میزان دانش کلی که دارد تحت الشعاع قرار می دهد و آنها را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار می دهد. و با توجه به سرعت پیشرفت، ما انتظار داریم که همه چیز خیلی سریع بهتر شود. بنابراین ما باید در مورد آن نگران باشیم.

در مصاحبه ای با تایمز، آقای هینتون نگرانی های خود را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای حذف مشاغل و ایجاد دنیایی که در آن بسیاری «دیگر نمی توانند حقیقت را بدانند» ابراز کرد.

او افزود: «به سختی می توان دید که چگونه می توان از استفاده بازیگران بد برای کارهای بد جلوگیری کرد. او همچنین نسبت به انتشار تصاویر و متن های جعلی ابراز نگرانی کرد.

آقای هینتون همچنین سن خود را دلیلی برای تصمیم خود ذکر کرد. او گفت: “یکی این است که من 75 ساله هستم. پس زمان بازنشستگی فرا رسیده است. یکی دیگر این بود که من در واقع می خواهم چیزهای خوبی در مورد گوگل بگویم. و اگر برای گوگل کار نکنم معتبرتر هستند.”