«پدرخوانده هوش مصنوعی» برای هشدار درباره خطرات فناوری از گوگل خارج شد

«پدرخوانده هوش مصنوعی» برای هشدار درباره خطرات فناوری از گوگل خارج شد

آقای هینتون گفت که یک فرد معمولی دیگر نمی تواند بفهمد چه چیزی درست است. (فایل)

واشنگتن، ایالات متحده آمریکا:

رسانه های آمریکایی روز دوشنبه گزارش دادند که یک دانشمند کامپیوتر که اغلب به او “پدرخوانده هوش مصنوعی” می گویند، شغل خود را در گوگل رها کرده است تا درباره خطرات این فناوری صحبت کند.

جفری هینتون، که یک فناوری پایه برای سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد کرد، به نیویورک تایمز گفت که پیشرفت‌های انجام شده در این زمینه “خطرات عمیقی برای جامعه و بشریت” به همراه دارد.

او در این قطعه که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «ببینید پنج سال پیش چگونه بود و اکنون چگونه است.

“تفاوت را بردارید و آن را به جلو تبلیغ کنید. این ترسناک است.”

هینتون گفت که رقابت بین غول‌های فناوری شرکت‌ها را به انتشار فناوری‌های جدید هوش مصنوعی با سرعت خطرناک، به خطر انداختن مشاغل و انتشار اطلاعات نادرست سوق می‌دهد.

او به تایمز گفت: «به سختی می توان دید که چگونه می توان از استفاده بازیگران بد برای کارهای بد جلوگیری کرد.

در سال 2022، گوگل و OpenAI — استارت آپی که پشت ربات چت AI محبوب ChatGPT قرار داشت — شروع به ساخت سیستم هایی با استفاده از مقادیر بسیار بیشتری از داده نسبت به قبل کردند.

هینتون به تایمز گفت که او معتقد است که این سیستم‌ها به دلیل حجم داده‌هایی که آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند، هوش انسانی را به نوعی تحت الشعاع قرار می‌دهند.

او به این روزنامه گفت: “شاید آنچه در این سیستم ها می گذرد در واقع بسیار بهتر از آنچه در مغز می گذرد باشد.”

در حالی که هوش مصنوعی برای حمایت از کارگران انسانی استفاده شده است، گسترش سریع ربات‌های گفتگو مانند ChatGPT می‌تواند مشاغل را در معرض خطر قرار دهد.

او به تایمز گفت که هوش مصنوعی «کار سخت را از بین می‌برد» اما «ممکن است بیش از آن را از بین ببرد».

این دانشمند همچنین در مورد گسترش احتمالی اطلاعات نادرست ایجاد شده توسط هوش مصنوعی هشدار داد و به تایمز گفت که یک فرد معمولی “دیگر نمی تواند بفهمد چه چیزی درست است.”

به گزارش تایمز، هینتون ماه گذشته استعفای خود را به گوگل اطلاع داد.

جف دین، دانشمند ارشد هوش مصنوعی گوگل، در بیانیه ای به رسانه های ایالات متحده از هینتون تشکر کرد.

در این بیانیه آمده است: “به عنوان یکی از اولین شرکت هایی که اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد، ما همچنان متعهد به رویکردی مسئولانه نسبت به هوش مصنوعی هستیم.”

“ما به طور مداوم در حال یادگیری درک خطرات در حال ظهور هستیم و در عین حال جسورانه نوآوری می کنیم.”

در ماه مارس، ایلان ماسک، میلیاردر فناوری و تعدادی از کارشناسان خواستار توقف توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی شدند تا زمان لازم برای اطمینان از ایمن بودن آن‌ها فراهم شود.

نامه سرگشاده ای که توسط بیش از 1000 نفر از جمله ماسک و بنیانگذار اپل، استیو وزنیاک امضا شد، به دلیل انتشار GPT-4، نسخه بسیار قدرتمندتر فناوری مورد استفاده توسط ChatGPT بود.

هینتون آن نامه را در آن زمان امضا نکرد، اما به نیویورک تایمز گفت که دانشمندان نباید “تا زمانی که متوجه نشده باشند که می توانند آن را کنترل کنند یا نه، این نامه را بیشتر افزایش دهند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)