هند برای معافیت از حق ثبت اختراع برای واکسن‌های کووید در سازمان تجارت جهانی تلاش می‌کند

هند برای معافیت از حق ثبت اختراع برای واکسن‌های کووید در سازمان تجارت جهانی تلاش می‌کند

مذاکرات در مواجهه با مخالفت برخی کشورهای توسعه یافته به بن بست می رسد (پرونده)

دهلی نو:

دو مقام دولتی گفتند که هند در نشست هفته آینده سازمان تجارت جهانی (WTO) درخواست‌های معافیت از حقوق مالکیت معنوی برای واکسن‌ها و تجهیزات کووید-19 را رهبری خواهد کرد.

یک سال پس از آنکه هند و آفریقای جنوبی پیشنهادی مبنی بر چشم پوشی موقت از حقوق مالکیت معنوی واکسن ها و درمان های کووید-19 در سازمان تجارت جهانی ارائه کردند، مذاکرات با مخالفت برخی از کشورهای توسعه یافته به بن بست رسیده است.

شیامال میسرا، یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی، گفت که هند نه تنها در کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در ژنو که در 30 نوامبر آغاز می شود، بلکه برای سایر کشورهای در حال توسعه که با آنها همکاری نزدیک دارد، صحبت خواهد کرد.

آقای میسره اواخر روز پنجشنبه در یک رویداد برای بحث در مورد استراتژی هند گفت: “ما انتظار داریم که منافع کشورهای در حال توسعه به خطر نیفتد.”

هند مدعی شده است که کشورهای توسعه یافته به رهبری اتحادیه اروپا، سوئیس و بریتانیا “از دسترسی به واکسن برای کشورهای فقیر جلوگیری می کنند و منجر به تلفات جانی می شوند.”

دیدیه چامبووی، سفیر سوئیس در سازمان تجارت جهانی، روز پنجشنبه گفت این کشور آماده سازش است اما با معافیت کامل مخالف است.

اعضای سازمان تجارت جهانی در نشست شورای جنبه های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری (TRIPS) در هفته گذشته، توافق کردند که مذاکرات را تا آغاز کنفرانس وزیران برای یافتن راه حل ادامه دهند.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولتی که پیوش گویال وزیر بازرگانی را در این نشست همراهی می کند، روز جمعه به رویترز گفت که کشور برای یک توافق عادلانه و عادلانه تلاش خواهد کرد.

او گفت که کشورهای توسعه یافته باید درک کنند که به نفع چند شرکت داروسازی نمی توانند جان مردم کشورهای در حال توسعه را به خطر بیندازند.

ساچین چاتورودی، مشاور دولتی و رئیس اندیشکده سیستم تحقیقات و اطلاعات کشورهای در حال توسعه (RIS) در دهلی گفت: «همه چشم‌ها به دنبال یک نتیجه مثبت هستند.

او با استناد به نشست ماه گذشته نخست وزیر نارندرا مودی با رهبران گروه 20، گفت که هند تا پایان سال 2022 بیش از پنج میلیارد دوز واکسن کووید را برای این کشور و جهان تولید خواهد کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)