هشدار چهره جهانی هوش مصنوعی

سم آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI ChatGPT، به قانونگذاران آمریکایی گفت

واشنگتن:

سام آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI ChatGPT، روز سه‌شنبه به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که تنظیم هوش مصنوعی ضروری است، پس از آن که چت ربات شعر او جهان را مبهوت کرد.

قانونگذاران بر عمیق‌ترین ترس خود از پیشرفت‌های هوش مصنوعی تأکید کردند، و یک سناتور برجسته جلسه استماع را در کاپیتول هیل با صدای تولید شده توسط کامپیوتر – که به‌طور قابل‌توجهی شبیه صدای خودش بود – با خواندن متنی که توسط ربات نوشته شده بود، باز کرد.

سناتور ریچارد بلومنتال گفت: «اگر از خانه گوش می‌دادید، ممکن بود فکر می‌کردید که آن صدا مال من و کلمات من است، اما در واقع، آن صدا مال من نیست.»

بلومنتال، یکی از دموکرات‌ها، گفت: فناوری‌های هوش مصنوعی “بیشتر از آزمایش‌های تحقیقاتی هستند. آنها دیگر فانتزی‌های علمی تخیلی نیستند، واقعی و فعلی هستند.”

آخرین رقمی که از دره سیلیکون فوران کرد، شهادت آلتمن در مقابل یک کمیته فرعی قوه قضائیه سنای ایالات متحده، به دور از کباب آزمایشی به روسای فیس بوک یا تیک تاک هنگام بازدید از واشنگتن بود.

آلتمن می‌گوید: «اگر این فناوری اشتباه پیش برود، ممکن است کاملاً اشتباه شود.

آلتمن که به عنوان فرصتی برای آموزش قانونگذاران مطرح شد، از این جلسه استفاده کرد تا از کنگره بخواهد قوانین جدیدی را بر روی فناوری های بزرگ اعمال کند، علیرغم اختلافات سیاسی عمیق که برای سال ها قوانین مربوط به تنظیم اینترنت را مسدود کرده است.

اما پس از انتشار ChatGPT، رباتی که می‌تواند محتوای انسان‌مانند را در یک لحظه تولید کند، در سراسر جهان تحت فشار هستند تا به سرعت حرکت کنند.

آلتمن از آن زمان به چهره جهانی هوش مصنوعی تبدیل شده است، زیرا او هم فناوری شرکت خود را از جمله به مایکروسافت و چندین شرکت دیگر منتقل می کند و هم هشدار می دهد که این کار می تواند تأثیرات بدی بر جامعه داشته باشد.

آلتمن در این جلسه گفت: “OpenAI بر این باور بنا شد که هوش مصنوعی تقریباً هر جنبه ای از زندگی ما را بهبود می بخشد، اما همچنین خطرات جدی ایجاد می کند.”

او اصرار داشت که به مرور زمان، هوش مصنوعی مولد توسعه یافته توسط OpenAI “به برخی از بزرگترین چالش های بشریت، مانند تغییرات آب و هوا و درمان سرطان رسیدگی خواهد کرد.”

با این حال، با توجه به نگرانی‌ها در مورد اطلاعات نادرست، امنیت شغلی و سایر خطرات، “ما فکر می‌کنیم که مداخله نظارتی دولت‌ها برای کاهش خطرات مدل‌های قدرتمندتر حیاتی خواهد بود.”

به “جهانی” بروید

آلتمن پیشنهاد کرد که دولت ایالات متحده ممکن است ترکیبی از الزامات مجوز و آزمایش را قبل از انتشار مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی در نظر بگیرد، با این قدرت که در صورت نقض قوانین، مجوزها را لغو کند.

او همچنین برچسب‌گذاری و افزایش هماهنگی جهانی در تنظیم قوانین مربوط به فناوری و همچنین ایجاد یک آژانس اختصاصی ایالات متحده برای مدیریت هوش مصنوعی را توصیه کرد.

وی افزود: “من فکر می کنم که ایالات متحده باید در اینجا رهبری کند و ابتدا کارهایی را انجام دهد، اما برای موثر بودن ما به چیزی جهانی نیاز داریم.”

بلومنتال تأکید کرد که اروپا قبلاً با قانون هوش مصنوعی خود پیشرفت چشمگیری داشته است که قرار است ماه آینده در پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود.

یک متن قانونی گسترده، اقدام اتحادیه اروپا می‌تواند شامل ممنوعیت نظارت بیومتریک، تشخیص احساسات و سیستم‌های هوش مصنوعی پلیسی خاص باشد.

قانون‌گذاران آمریکایی تاکید کردند که برای OpenAI بسیار مهم است که همچنین به دنبال این است که سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و DALL-E را در دسته‌ای قرار دهد که به اقدامات شفاف‌سازی خاصی نیاز دارد، مانند اطلاع‌رسانی به کاربران مبنی بر اینکه خروجی توسط یک ماشین ساخته شده است.

DALL-E از OpenAI در سال گذشته جرقه‌ای برانگیخت تا عجله‌ای آنلاین برای ایجاد ون‌گوگ‌های مشابه ایجاد کند و امکان تولید تصاویر و گرافیک‌ها را با یک درخواست ساده فراهم کرده است.

قانونگذاران همچنین هشدارهایی شنیدند که این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است.

گری مارکوس، استاد بازنشسته دانشگاه نیویورک، یکی دیگر از اعضای میزگرد، گفت: “هنوز جن های بیشتری برای خرید بطری های بیشتر در راه هستند.”

او گفت: “ما ماشین هایی نداریم که واقعاً بتوانند خود را بهبود بخشند. ما ماشین هایی نداریم که خودآگاهی داشته باشند و ممکن است هرگز نخواهیم به آنجا برویم.”

کریستینا مونتگومری، مسئول حفظ حریم خصوصی و اعتماد در IBM، از قانونگذاران خواست تا در تنظیم قوانین هوش مصنوعی بسیار گسترده نباشند.

او گفت: «یک ربات چت که می‌تواند توصیه‌های رستورانی را به اشتراک بگذارد یا یک ایمیل را پیش‌نویس کند، تأثیرات متفاوتی بر جامعه دارد تا سیستمی که از تصمیم‌گیری در مورد اعتبار، مسکن یا استخدام پشتیبانی می‌کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)