بریتانیا به تامین اف-16 اوکراین کمک خواهد کرد — RT World News

رهبر بریتانیا با همتای هلندی خود دیدار کرد تا راه های کمک به کی یف در درگیری با روسیه را مورد بررسی قرار دهد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، گفت که برای ایجاد یک پروژه تلاش خواهد کرد “ائتلاف بین المللی” ارائه جت های جنگنده غربی به اوکراین و متعهد به تقویت این کشور “قابلیت های هوایی رزمی” در کنار متحدان

دفتر سوناک در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه پس از دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند در نشست شورای اروپا صادر شد، گفت که رهبران دو کشور اقداماتی را برای کمک به هماهنگی ارسال هواپیما به کیف انجام خواهند داد.

“[Sunak] و نخست وزیر روته موافقت کردند که برای ساختن آن کار کنند [an] ائتلاف بین‌المللی برای ارائه قابلیت‌های هوایی رزمی اوکراین، پشتیبانی می‌کند [it] با همه چیز از آموزش گرفته تا تهیه جت های F16. 10 داونینگ استریت گفت، تاکید بر “اهمیت متحدان ارائه کمک های امنیتی طولانی مدت به اوکراین.”

نخست وزیر مشخص نکرد که چه کشوری ممکن است این جت جنگنده ساخت آمریکا را که توسط بیش از دوجین کشور اداره می شود، ارائه دهد، اما پیشنهاد کرد که متحدان خود را برای کمک به تسهیل انتقال تسلیحات تحت فشار قرار دهد.


فهرست آرزوهای F-16 زلنسکی فاش شد - Politico

مقامات اوکراینی ماه‌هاست که درخواست این هواپیما را داشته‌اند و یکی از دستیاران ارشد وزارت دفاع روز دوشنبه به پولیتیکو گفت که کی‌یف امیدوار است تا 50 فروند F-16 را از واشنگتن و سایر شرکا دریافت کند. از آنجایی که مسکو در ماه مارس استفاده از بمب های هدایت شونده را افزایش داد، دستیار گفت که اوکراین این کار را کرده است “چیزی برای توقف” هواپیماهای روسی مجهز به آنها.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در یک سفر اعلام‌نشده به بریتانیا با سوناک دیدار کرد و خواستار یک سفر جدید شد. “ائتلاف جت ها” ایده ای که مورد استقبال نخست وزیر بریتانیا قرار گرفت. این مفهوم قبلاً توسط کی‌یف و سایر متحدان پیشنهاد شده بود و لهستان نیز پس از ارائه برخی از جنگنده‌های میگ 29 متعلق به دوران شوروی خود، به چنین پروژه‌ای ابراز علاقه کرده بود.

علیرغم بحث مجدد درباره ائتلاف جت، به نظر می رسد برخی از قدرت های غربی تمایلی به تامین هواپیماهای جنگی پیشرفته ندارند. اگرچه خلبانان اوکراینی قبلاً توسط ارتش ایالات متحده برای کار با F-16 آموزش دیده اند – و به زودی دستورالعمل های مشابهی را از خلبانان بریتانیایی دریافت خواهند کرد – مقامات آمریکایی، آلمانی و فرانسوی اعلام کرده اند که مایل به تهیه جت از زرادخانه خود نیستند.

با این حال، واشنگتن پیش از این پس از امتناع از ارائه سیستم های تسلیحاتی خاص، از جمله سکوی دفاع موشکی پاتریوت و تانک اصلی نبرد M1 Abrams، که هر دو از آن زمان به اوکراین تعهد داده شده اند، مسیر خود را تغییر داده است. برلین نیز پس از خودداری از انتقال تانک لئوپارد 2 خود عقب نشینی کرد و با ارسال این سلاح در اوایل سال جاری در پی فشار متحدان موافقت کرد.

روسیه بارها هشدار داده است که تحویل تسلیحات پیشرفته تر به اوکراین می تواند از خطوط قرمز این کشور عبور کند و به تشدید تنش منجر شود. به گفته مسکو، تسلیحات، اطلاعات و آموزش های ارائه شده به نیروهای کی یف، کشورهای غربی را عملاً به طرف درگیری تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:
نماینده ارشد پارلمان آلمان به اوکراین جنگنده نمی‌فرستد

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: