نواز شریف برای بازگشت به پاکستان، نظارت بر کمپین حزب: وزیر

نواز شریف برای بازگشت به پاکستان، نظارت بر کمپین حزب: وزیر

نواز شریف بیمار از سال 2019 برای مداوا در لندن زندگی می کند. (فایل)

اسلام آباد:

رعنا صنع الله، وزیر کشور پاکستان، گفته است که نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ ان، به محض آغاز مقدمات انتخاباتی برای انتخابات عمومی، از لندن بازخواهد گشت.

وی همچنین تصریح کرد که با وجود دستور دادگاه عالی و “تلاش های همه جانبه” اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق، انتخابات در استان پنجاب که از نظر سیاسی بسیار مهم است، در 14 می برگزار نخواهد شد.

ژئو نیوز به نقل از رهبر ارشد این حزب گفت، نواز شریف، نخست وزیر سابق، که در حال حاضر در لندن مستقر است، بازخواهد گشت و بر کمپین انتخاباتی حزب مسلم لیگ نواز (PML-N) پاکستان نظارت خواهد کرد.

نواز شریف بیمار از نوامبر 2019 برای معالجه پزشکی در لندن زندگی می کند، زیرا دادگاه عالی به او اجازه مهلت چهار هفته ای داد. این رهبر 73 ساله قبل از خروج، هفت سال حبس را در زندان کوت لخپات در لاهور در پرونده فساد العزیزیه می گذراند.

در حالی که خان برای برگزاری انتخابات زودهنگام در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا تلاش می کند، برگزاری انتخابات استانی در مرکز سیاست پاکستان قرار گرفته است.

خان، رئیس حزب تحریک انصاف، از زمان برکناری خود در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رأی اعتماد در پارلمان، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ملی شده است.

دوره فعلی شورای ملی در ماه اوت سال جاری دوره پنج ساله خود را تکمیل می کند. طبق قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال مجلس سفلی برگزار شود. این بدان معناست که انتخابات باید تا اواسط اکتبر برگزار شود. آخرین انتخابات سراسری در جولای 2018 برگزار شد.

در 5 آوریل، دادگاه عالی پاکستان تصمیم کمیسیون انتخابات پاکستان برای به تعویق انداختن رای گیری در پنجاب را تا 8 اکتبر “غیرقانونی” خواند و 14 می را به عنوان تاریخ رای گیری در این استان تعیین کرد.

به گزارش جیو نیوز، در حالی که تاریخ برگزاری رای گیری در کشور در حال بررسی است، صنع الله روز یکشنبه تاکید کرد که انتخابات مجلس پنجاب با وجود “تلاش های همه جانبه” اپوزیسیون PTI در 14 مه برگزار نخواهد شد.

وی روز یکشنبه در گفتگو با رسانه ها در فیصل آباد گفت که انتخابات سراسر کشور امسال در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

علیرغم دستور دادگاه عالی برای برگزاری انتخابات در پنجاب در 14 ماه مه و همچنین فشار حزب تحریک انصاف، وزیر کشور گفت که انتخابات با هم تحت نظارت موقت برگزار خواهد شد.

وی گفت: «با وجود تلاش های همه جانبه، انتخابات در 14 می برگزار نخواهد شد.

رهبر ارشد مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) گفت: “اگر انتخابات در ماه مه برگزار نشود، اکتبر نیز خیلی دور نیست.”

حزب تحریک انصاف مجالس پنجاب و خیبر پختونخوا را به ترتیب در 14 و 18 ژانویه منحل کرد تا ائتلاف حاکم را مجبور به برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام کند.

صنع الله نخست وزیر سابق خان را “فتنه” (هرج و مرج) خواند و گفت که او از طریق “توطئه” به قدرت رسیده است.

سیاست‌های آن‌ها (PTI) در طول چهار سال وضعیت بحرانی را برای کشور ایجاد کرد.» وی افزود: حزب مسلم لیگ همیشه کشور را از بحران خارج کرده است.

سناالله گفت که خان ادعا می کرد که ترجیح می دهد به جای نزدیک شدن به صندوق بین المللی پول (IMF) با خودکشی بمیرد.

این دولت (عمران خان) بود که قرارداد را با صندوق بین المللی پول امضا کرد، نه ما. مشکلات تنها به دلیل توافق دولت قبلی است. دولت فعلی، به رهبری جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM)، اقدامات سختی از جمله افزایش مالیات و قیمت انرژی را اتخاذ کرده و به تضعیف پول خود اجازه داده است تا بسته وام 6.5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول را از سر بگیرد.

این وجوه برای کشوری که هنوز از کمبود دلار که احتمال سقوط اقتصاد را به رکود پیش از انتخابات امسال افزایش داده است، کمک می کند.

پاکستان در حال مقابله با یک بحران اقتصادی بزرگ است، زیرا در انتظار پرداخت 1.1 میلیارد دلاری بودجه از صندوق بین‌المللی پول مستقر در واشنگتن، بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که صندوق بین‌المللی پول در سال 2019 تصویب کرد.

وزیر فدرال گفت که بارگذاری و تروریسم در دوره PML-N ریشه کن شد و افزود که به دلیل سیاست های “اشتباه” PTI، کشور اکنون با بحران های متعددی مواجه است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)