نمایندگان عربستان سعودی و عمانی برای گفتگوهای صلح وارد یمن شدند – RT World News

درگیری تقریباً 9 ساله در یمن به یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان منجر شده است.

نمایندگان عربستان سعودی و عمان روز شنبه وارد صنعا، پایتخت یمن شدند تا درباره آتش بس دائمی برای پایان دادن به جنگ داخلی که از سال 2014 در این کشور شعله ور شده است، گفتگو کنند.

این جنگ عمدتاً بین دولت یمن مورد حمایت عربستان سعودی و شورشیان حوثی – که هر دو مدعی هستند رهبران رسمی کشور هستند – همراه با متحدان مختلف آنها در جریان است.

خبرگزاری صبا که تحت کنترل حوثی‌ها است، روز یکشنبه گزارش داد که فرستادگان عربستان سعودی و عمان برای پایان دادن به درگیری‌ها، پایان دادن به درگیری‌ها، پایان دادن به دخالت نظامی ریاض و رفع آنها تلاش خواهند کرد با مقامات حوثی مذاکره کنند. “محاصره با همه عواقب آن.”

صبا همچنین گفت که این مذاکرات با هدف احیای حقوق شهروندان یمنی از جمله پرداخت حقوق دولتی با درآمد حاصل از نفت و گاز انجام می شود. به گزارش رویترز، رفع محاصره بنادر یمن توسط عربستان سعودی و همچنین تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.


عربستان سعودی به جنگ یمن پایان می دهد - رسانه ها

مقامات عمانی در این مذاکرات که در کنار تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح در منطقه انجام می شود، میانجیگری می کنند. این گفتگوها پس از تصمیم عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک در مذاکرات اخیر با میانجیگری چین صورت می گیرد.

حوثی ها یک گروه شبه نظامی شیعه وابسته به ایران هستند که در سال 2014 صنعا و همچنین بخش زیادی از شمال کشور را تصرف کردند. دولت قبلی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده بود به جنوب گریخت و بعداً به عربستان سعودی تبعید شد. در سال 2015، ریاض رهبری ائتلافی متشکل از 9 کشور از غرب آسیا و شمال آفریقا را برای مداخله در جنگ داخلی به نمایندگی از دولت سرنگون شده، راه اندازی کمپین های بمباران و بعداً محاصره دریایی بر عهده گرفت.

عربستان سعودی ایران را به تامین سلاح برای حوثی ها متهم کرده است. تهران این موضوع را رد می کند، اما به حمایت از آرمان شورشیان اعتراف می کند.

این درگیری به عنوان “جنگ نیابتی” بین ایران و عربستان سعودی توصیف شده است. سازمان ملل تخمین زده است که تا پایان سال 2021 بیش از 377000 نفر در جریان درگیری‌ها چه به‌وسیله مستقیم یا غیرمستقیم کشته شده‌اند. تصور می شود حدود 80 درصد از جمعیت یمن به کمک های خارجی وابسته هستند. جنگ داخلی منجر به آنچه به عنوان یکی از بدترین بلایای انسانی در جهان توصیف شده است.

اوایل ماه جاری، عربستان سعودی با آزادی 13 زندانی حوثی در ازای یک اسیر سعودی موافقت کرد. انتظار می رود مبادله زندانیان بیشتر شود.

بازداشت شدگانی که امروز از زندان‌های عربستان آزاد می‌شوند، بخشی از توافقی است که از طریق سازمان ملل متحد توافق شده است و پنجشنبه آینده این توافق به طور کامل اجرا می‌شود. عبدالقادر المرتضی، یکی از مقامات حوثی روز شنبه به رویترز گفت.