نظر کارشناسان در مورد چگونگی تغییر روابط روسیه و ترکیه پس از انتخابات — RT World News

کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون، وعده تغییر 180 درجه ای در روابط با مسکو را داده است

به گفته کارشناسان ترکیه، اگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات ترکیه در روز یکشنبه پیروز شود، روابط آنکارا و مسکو همچنان گرم خواهد بود – اما اگر رقیب وی، کمال قلیچداراوغلو، در رقابت تنگاتنگ پیروز شود، می تواند داستان متفاوتی باشد. به RT گفت.

پس از آنکه هیچ یک از نامزدها در دور اول که در اوایل ماه جاری برگزار شد، 50 درصد رای کسب نکردند، انتخابات به دور دوم رفت.

ابراهیم کاراتاش، دانشیار روابط بین الملل در دانشگاه ایستینیه استانبول، معتقد است که اگر اردوغان در صدر قرار بگیرد، تغییری در موضع ترکیه در قبال روسیه ایجاد نخواهد شد.

اردوغان در ده سال گذشته سیاست خارجی مستقلی را دنبال کرده است. وی گفت که در صورت پیروزی به این کار ادامه خواهد داد و افزود که روابط بین دو کشور حتی ممکن است بهبود یابد.

از طرف دیگر کیلیچداراوغلو قبل از دور اول وعده داده بود اینکه او سیاست خارجی را 180 درجه تغییر خواهد داد، کاراتاش گفت که ترکیه با غرب همسو می شود. من حدس می‌زنم که او به تحریم‌های روسیه خواهد پیوست.»

وی افزود که ایالات متحده و متحدانش می توانند کیلیچداراوغلو را متقاعد کنند که همه قراردادها با مسکو را لغو کند، از جمله بستن نیروگاه هسته ای آکویو ساخت روسیه، که همین ماه گذشته افتتاح شد.

یونس سونر، سردبیر مرکز تحلیل بین المللی United World به RT گفت “شما قطعا گفتمان متفاوتی خواهید دید” در مورد روسیه اگر کیلیچداراوغلو اردوغان را در دور دوم شکست دهد.

سونر در ادامه گفت: او تا چه حد می تواند محتوای سیاست خود را تغییر دهد، به عنوان مثال پیوستن به تحریم ها یا افزایش حمایت خود از اوکراین، این موضوع دیگری است.

ترکیه کشور بزرگی است. این کشور دارای منافع فراوان، اقتصاد بزرگ و جامعه مدنی سازمان یافته است. بنابراین، شما نمی توانید به سادگی روی صندلی بنشینید و چرخ را برگردانید. او گفت.

سونر گفت که کیلیچداراوغلو صحبت های اخیر در مورد کاهش وابستگی به اصطلاح انرژی از روسیه نگران کننده است. وی خاطرنشان کرد، اما اجرای این طرح مشکل ساز خواهد بود، زیرا خرید انرژی از آمریکا برای ترکیه بسیار گران تمام می شود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: