نخست وزیر مودی برای اولین بار پس از تهاجم روسیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد

رئیس جمهور اوکراین به دعوت ژاپن در این اجلاس شرکت می کند.

دهلی نو:

نخست وزیر نارندرا مودی امروز در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد. این اولین دیدار حضوری بین دو رهبر از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته است. آنها قبلا فقط به صورت مجازی صحبت می کردند.

دفتر نخست وزیری عکس هایی از این دیدار را به اشتراک گذاشت که آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند نیز در آن حضور داشت.

نخست وزیر مودی صبح امروز برای شرکت در سه نشست در اجلاس G7 به عنوان بخشی از تور سه کشور خود که او را به پاپوآ گینه نو و استرالیا نیز می برد، عازم شهر ژاپن شد.

رئیس جمهور اوکراین پس از دعوت ژاپن، رئیس فعلی گروه قدرتمند، در این اجلاس شرکت می کند.

امینه جاپارووا، معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین ماه گذشته در اولین سفر سطح بالا از اوکراین به هند پس از آغاز درگیری ها در این کشور شرق اروپا، از هند دیدن کرد. خانم جاپارووا در جریان سفر خود نامه ای را – از رئیس جمهور زلنسکی به نخست وزیر مودی – به وزیر امور خارجه میناکشی لخی تحویل داد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت که مناقشه روسیه و اوکراین تنها از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی قابل حل است و «هند آماده است تا در هر گونه تلاش صلح مشارکت کند».

اوایل امروز، نخست‌وزیر مودی در مصاحبه‌ای با روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون، در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه وی درباره حمله روسیه به اوکراین و نحوه واکنش هند به واکنش‌های منفی در خصوص ممتنع از رای‌گیری به قطعنامه‌های سازمان ملل و افزایش واردات نفت از روسیه، گفت: هند. طرفداران گفتگو و دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات و اولویت دادن به رفاه مردم متاثر از افزایش هزینه های ضروری است.

هند از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای محکوم کردن تهاجم خودداری کرد، اما همچنان به حفظ منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت و تمامیت ارضی متعهد است. هند از حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند و آماده مشارکت سازنده در سازمان ملل و فراتر از آن است. به گزارش خبرگزاری PTI، نخست وزیر گفت.

نخست‌وزیر مودی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور زلنسکی در 4 اکتبر سال گذشته گفت که “هیچ راه حل نظامی وجود ندارد” و هند آماده است در هر گونه تلاش برای صلح مشارکت کند. نخست وزیر همچنین از زمان آغاز جنگ چندین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کرده است.

بر اساس گزارش الجزیره، رهبر اوکراین که روز جمعه به طور غیرمنتظره از نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی بازدید کرد، به دنبال جمع آوری جامعه بین المللی برای افزایش تحریم ها علیه روسیه و تعهد بیشتر از اوکراین است.

سفر رئیس جمهور زلنسکی یک روز پس از آن صورت می گیرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به رهبران گروه هفت در هیروشیما اطلاع داد که ایالات متحده از آموزش مشترک متحدان به خلبانان اوکراینی در جت های جنگنده نسل چهارم، از جمله F-16، حمایت خواهد کرد. پس از شروع آموزش، تصمیم گرفته می شود که چه زمانی و چه تعداد هواپیما تحویل داده شود و چه کسی در ائتلاف آنها را ارائه خواهد کرد.