نخست‌وزیر لهستان از فراخوان مکرون به نام «خود مختاری اتحادیه اروپا» انتقاد کرد – RT World News

او تاکید کرد که سیاستمدارانی که می خواهند اتحادیه اروپا مستقل تر باشد، در واقع آن را به چین نزدیک تر می کنند

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، ایده استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که طرفداران آن می خواهند این بلوک اقتصادی بیشتر به چین وابسته شود. او در ادامه اصرار کرد “دموکراسی ها” در برابر “تجارت با ظالمان”.

«خود مختاری اروپا تخیلی به نظر می رسد، اینطور نیست، اما به معنای انتقال مرکز ثقل اروپا به سمت چین و قطع روابط با ایالات متحده است». این مقام لهستانی روز پنجشنبه در سخنانی به شورای آتلانتیک، یک اندیشکده حامی ناتو، گفت.

اظهارات موراویسکی پس از آن مطرح می شود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از سفر به چین، خواستار سیاست خارجی مستقل استراتژیک اتحادیه اروپا شد. او استدلال کرد که اتحادیه اروپا نباید یک “واسال” واشنگتن، و تبدیل نمی شود گرفتار بحران هایی شده ایم که مال ما نیست.

موراویسکی، یک مروج سرسخت همسویی اتحادیه اروپا با ایالات متحده، سیاستمداران اروپای غربی را که از نظرات ماکرون حمایت می کنند انتقاد کرد.


مکرون - فرانسه

کوته فکرانه به چین نگاه می کنند تا بتواند محصولات اروپایی بیشتری را با هزینه های هنگفت ژئوپلیتیکی در آنجا بفروشد و ما را بیشتر به چین وابسته کند و نه کمتر.» او بیان کرد. بنابراین، من مفهوم «استقلال استراتژیک» را کاملاً درک نمی‌کنم، اگر به معنای شلیک عملاً به زانوی خودمان باشد.»

نخست وزیر لهستان گفت که اقتصاد اروپای غربی از دیرباز بر پنج پایه استوار است، از جمله انرژی ارزان روسیه، سرمایه مقرون به صرفه، نیروی کار ارزان، “رایگان” دفاع از طریق ناتو و دسترسی به بازار چین.

اکنون ما می بینیم که همه آن ستون ها یا در خطر هستند یا اصلا وجود ندارند. اکنون modus vivendi آنها از بین رفته است.» او خاطرنشان کرد.

موراویسکی خواستار محدود کردن تجارت بین‌المللی به نام منافع ژئواستراتژیک و ایدئولوژیک شد. او ادعا کرد که برون سپاری صنایع استراتژیک به برخی کشورها، “یعنی دادن انواع بیشتری از سلاح به کسانی که ممکن است از آنها علیه جهان آزاد استفاده کنند.”

تجارت با ظالم هزینه های پنهانی دارد. اکنون می دانیم که توسعه واقعی تنها با شرکای قابل پیش بینی تضمین می شود که ارزش های مشترک ما را دارند.

موراویسکی از برخی سیاستمداران اروپای غربی انتقاد کرد که نمی خواهند آنطور که باید از اوکراین در برابر روسیه حمایت کنند و در عوض خواهان “آتش بس سریع” او هشدار داد که سقوط اوکراین ممکن است به دوران طلایی غرب پایان دهد، در حالی که پیروزی اوکراین نه تنها تضمینی برای بازسازی، بلکه برای تقویت قدرت اقتصادی ما است.

او کشور خود را به عنوان نمونه ای از یک اقتصاد منظم و کشوری که به عنوان نمونه عمل می کند ستایش کرد “رابطه ای ضروری در سیاست ترانس آتلانتیک واشنگتن.”