مکرون از شی خواست تا در مورد اوکراین میانجیگری کند – RT World News

رئیس جمهور فرانسه در سفر به پکن گفت: فرانسه برای استدلال با روسیه روی چین حساب می کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در دیدار با همتای چینی خود شی جین پینگ، بار دیگر خواستار حضور پکن در مناقشه اوکراین شد. مکرون پس از دیدار اخیر شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو، به چین سفر می کند.

من می دانم که می توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را سر عقل بیاورید و همه را پای میز مذاکره بیاورید. رهبر فرانسه پیش از گفتگوهایشان در تالار بزرگ مردم پکن به میزبان خود گفت.

دولت چین از تصمیم مسکو برای اعزام نیرو به اوکراین در فوریه سال گذشته انتقاد کرد، اما با استدلال آن موافق بود که گسترش ناتو در اروپا و امتناع از رعایت خطوط قرمز روسیه هسته اصلی رویارویی است. شی از روسیه و اوکراین برای مذاکره خواسته است.

رهبر فرانسه همچنین از رئیس جمهور چین خواست تا روسیه را به دلیل آنچه که او توهین به قوانین منع اشاعه هسته ای می داند، تحت فشار قرار دهد. مسکو قصد خود را برای ذخیره برخی از تسلیحات هسته‌ای دریایی خود در بلاروس اعلام کرده است و استدلال می‌کند که تفاوتی با استقرار تسلیحات هسته‌ای واشنگتن در سایر کشورها از جمله بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه نخواهد داشت.

شی گفت که همه کشورها باید به تعهدات خود در خصوص عدم استفاده از سلاح هسته ای احترام بگذارند و از جامعه بین المللی خواست که به آن احترام بگذارند از هر اقدامی که منجر به وخامت بیشتر بحران یا حتی خارج شدن از کنترل آن شود، خودداری کنید.


مکرون در سفر به چین هشدار داد

در ماه فوریه، وزارت خارجه چین یک نقشه راه کلی برای حل و فصل مناقشه اوکراین ارائه کرد. مسکو گفت که این موضوع را بررسی خواهد کرد اما معتقد است که برخی از بخش‌های این پیشنهاد به دلیل موضع سازش ناپذیر کی‌یف غیرممکن است. در ماه مارس، شی جینپینگ با پوتین در مسکو دیدار کرد و از آنها در حال خداحافظی گرم در پایان دیدار دو روزه فیلم گرفته شد و رهبر چین اعلام کرد که آنها در حال تغییر ژئوپلیتیک در سراسر جهان هستند.

در همین حال، طرح صلح 12 مرحله ای پکن از سوی واشنگتن رد شد و از چین به دلیل محکوم نکردن روسیه انتقاد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شی جینپینگ را به ارائه این موضوع متهم کرد پوشش دیپلماتیک برای روسیه زمانی که رهبر چین ماه گذشته از مسکو بازدید کرد. دیپلمات ارشد آمریکایی به کشورهای دیگر هشدار داد که این کار را نکنند فریب هرگونه اقدام تاکتیکی روسیه با حمایت چین یا هر کشور دیگری برای توقف جنگ بر اساس شرایط خود.

کیف در حال حاضر منع قانونی برای مذاکره با روسیه دارد و به دنبال شکست دادن حریف خود در میدان جنگ است. مسکو خصومت ها در اوکراین را بخشی از جنگ نیابتی گسترده تر آمریکا علیه روسیه می داند. این سازمان معتقد است که سیاست خارجی دولت اوکراین توسط واشنگتن تعیین می شود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: