اسناد فاش شده پنتاگون می گوید که جت روسی هواپیمای جاسوسی بریتانیا را تقریباً سرنگون کرده است

اسناد فاش شده پنتاگون می گوید که جت روسی هواپیمای جاسوسی بریتانیا را تقریباً سرنگون کرده است

هواپیمای جاسوسی بریتانیا در 29 سپتامبر در سواحل کریمه در حال پرواز بود

بر اساس اسناد افشا شده پنتاگون که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، یک جت جنگنده روسی سال گذشته نزدیک بود یک هواپیمای جاسوسی بریتانیایی غیرمسلح را بر فراز دریای سیاه سرنگون کند. هواپیمای جاسوسی بریتانیا در 29 سپتامبر در حال پرواز در سواحل کریمه بود که نزدیک به سانحه رخ داد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در اکتبر سال گذشته این حادثه را به مجلس عوام پارلمان گفت و گفت که دو جنگنده روسی سوخو 27 هواپیمای RC-135 را در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای سیاه رهگیری کرده‌اند و “بی احتیاطی” پرواز می‌کنند و یک هواپیما در حال آمدن است. به گزارش واشنگتن پست، در فاصله 15 فوتی هواپیمای بریتانیایی.

آقای والاس در ادامه به اشتراک گذاشت که یکی از جت های روسی “یک موشک” را از فاصله دور شلیک کرد، اما او این حادثه را نزدیک به شلیک کردن توصیف نکرد و پرتاب موشک را به یک “نقص فنی” نسبت داد.

این روزنامه همچنین اظهار داشت که آقای والاس هنگام صحبت با قانونگذاران بریتانیایی این حادثه را با این عبارات توصیف نکرد. اگر به گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت، گرد و غبار می‌توانست به جنگ گسترده‌تری با ناتو منجر شود که ممکن است آمریکا را وارد جنگ مستقیم با روسیه کند.

وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) این هفته افشاگری را به وزارت دادگستری (DOJ) ارجاع داد.

سند فاش شده دارای برچسب “SECRET/NOFORN” بود، طبقه بندی که نشان می دهد نباید با شهروندان غیر آمریکایی به اشتراک گذاشته شود.

همچنین تعدادی دیگر از واکنش‌های روسیه به پروازهای تجسسی توسط هواپیماهای آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی بین اکتبر تا پایان فوریه، از جمله یکی در 30 دسامبر که در آن یکی دیگر از بریتانیایی‌های Rivet Joint با همراهی دو جت جنگنده بریتانیایی تایفون رهگیری شد، توضیح داده شده است. این روزنامه گفت که توسط جت های روسی که در فاصله 100 فوتی قرار داشتند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون به فاکس نیوز گفت: “وزارت دفاع فعالانه در حال بررسی این موضوع است و به طور رسمی برای تحقیقات به وزارت دادگستری ارجاع داده است.”

به گزارش پرتال خبری، علت نشت شامل مجموعه‌ای از اسناد است که مشخص نیست. یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی گفت که این افشاگری ممکن است توسط روس ها برای انتشار اطلاعات نادرست سازماندهی شده باشد، زیرا برخی از تحلیلگران حدس می زنند که اسناد به نفع روسیه اندکی تنظیم شده است.