مونتانا اولین ایالت آمریکا شد که TikTok را ممنوع کرد

مونتانا اولین ایالت آمریکا شد که TikTok را ممنوع کرد

هر تخلف هر روز با جریمه 10000 دلاری مجازات می شود.

سانفرانسیسکو:

روز چهارشنبه مونتانا اولین ایالت ایالات متحده بود که TikTok را ممنوع کرد، با این قانون که قرار است از سال آینده و با تشدید بحث بر سر تأثیر و امنیت این برنامه ویدیویی محبوب اجرا شود.

ممنوعیت امضا شده توسط فرماندار گرگ جیانفورته به عنوان یک آزمون قانونی برای ممنوعیت ملی پلت فرم متعلق به چین عمل می کند، چیزی که قانونگذاران در واشنگتن به طور فزاینده ای خواستار آن هستند.

نسخه ای از قانون جدید در وب سایت ایالتی می گوید: “TikTok ممکن است در حوزه قضایی مونتانا فعالیت نکند.”

این ممنوعیت هر بار که «به کاربری به TikTok دسترسی پیدا می‌کند، امکان دسترسی به TikTok یا امکان دانلود TikTok به او پیشنهاد می‌شود، نقض می‌شود».

هر تخلف هر روز با جریمه 10000 دلاری مجازات می شود.

طبق این قانون، اپل و گوگل باید TikTok را از فروشگاه های اپلیکیشن خود حذف کنند و شرکت ها با جریمه های احتمالی روزانه مواجه خواهند شد.

این حرکت تقریباً با شکایت های قضایی به چالش کشیده خواهد شد.

کیگان مدرانو، مدیر سیاست ACLU مونتانا، گفت که رهبران سیاسی ایالتی “آزادی بیان صدها هزار مونتانایی را که از این برنامه برای بیان خود، جمع آوری اطلاعات و اداره تجارت کوچک خود به نام احساسات ضد چینی استفاده می کنند، زیر پا گذاشته اند.”

این ممنوعیت در سال 2024 اعمال خواهد شد، اما در صورتی که TikTok توسط شرکتی که در کشوری که توسط ایالات متحده به عنوان دشمن خارجی تعیین نشده است خریداری شود، لغو می شود.

سخنگوی این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت: فرماندار Gianforte لایحه‌ای را امضا کرده است که با ممنوعیت غیرقانونی TikTok، حقوق متمم اول مردم مونتانا را نقض می‌کند.

ما می‌خواهیم به مردم مونتان اطمینان دهیم که می‌توانند به استفاده از TikTok برای ابراز وجود، کسب درآمد و یافتن اجتماع ادامه دهند، زیرا ما به کار برای دفاع از حقوق کاربران خود در داخل و خارج از مونتانا ادامه می‌دهیم.»

TikTok به طور سابقه ای اعلام کرده است که قانون اساسی این ممنوعیت در نهایت توسط دادگاه تصمیم گیری خواهد شد.

این قانون جدیدترین درگیری در دوئل‌های TikTok و بسیاری از دولت‌های غربی است، به طوری که این برنامه قبلاً در دستگاه‌های دولتی در ایالات متحده، کانادا و چندین کشور در اروپا ممنوع شده است.

این اپلیکیشن متعلق به شرکت چینی ByteDance است و توسط طیف وسیعی از سیاستمداران آمریکایی متهم به تحت نظارت دولت چین و ابزار جاسوسی توسط پکن است، چیزی که این شرکت به شدت آن را رد می کند.

خود Gianforte در توییتر گفت که او این ممنوعیت را امضا کرده است تا از اطلاعات شخصی و خصوصی مونتانی ها در برابر حزب کمونیست چین محافظت کند.

با وجود محبوبیت بسیار زیاد، تیک تاک با یک اولتیماتوم از سوی کاخ سفید مواجه می شود که از مالکان چینی خود جدا شده یا فعالیت در آمریکا را متوقف کند.

سرکوب TikTok توسط مونتانا در حالی صورت می‌گیرد که این برنامه با طرح‌هایی از قوانین ملی مواجه است – از جمله لایحه‌ای که می‌تواند به کاخ سفید اختیارات جدید گسترده‌ای برای نظارت بر شرکت‌های فناوری چینی بدهد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)