مقامات: سیاست “ماندن در مکزیک” در دوران ترامپ از سر گرفته می شود

مقامات: سیاست

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) گفت این برنامه اکنون از سر گرفته خواهد شد. (فایل)

مکزیکوسیتی:

دو کشور روز پنجشنبه اعلام کردند، سیاست دوران ترامپ که بر اساس آن مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند باید در مکزیک منتظر بمانند تا به درخواست هایشان رسیدگی شود، از سر گرفته می شود.

تحت برنامه «در مکزیک بمانید» رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ، ده‌ها هزار پناهجوی غیرمکزیکی – عمدتاً از آمریکای مرکزی – از مرز بازگردانده شدند تا در انتظار نتیجه درخواست‌هایشان باشد.

هنگامی که جو بایدن دموکرات با وعده سیاست مهاجرتی انسانی تر به قدرت رسید، شروع به از بین بردن این برنامه کرد که رسماً پروتکل های حمایت از مهاجران (MPP) نامیده می شود.

این حرکت راه خود را در سیستم قضایی ایالات متحده ایجاد کرد و دولت را بر آن داشت تا در نهایت از دیوان عالی درخواست کند تا اجرای مجدد برنامه را متوقف کند.

اما در ماه اوت، دادگاه به دولت بایدن عقب‌نشینی کرد و گفت که این برنامه باید ادامه یابد.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) روز پنجشنبه گفت که این برنامه طبق دستور دادگاه در تاریخ 6 دسامبر یا حوالی آن از سر گرفته خواهد شد.

این وزارتخانه گفت: “DHS زمانی که دولت مکزیک تصمیم نهایی و مستقلی برای پذیرش بازگشت افراد ثبت نام شده در این برنامه، مشروط به بهبودهای بشردوستانه خاص اتخاذ کند، آماده اجرای مجدد MPP خواهد بود.”

مکزیک روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در واقع اتباع آمریکای مرکزی را که منتظر تاریخ دادگاه پناهندگی در ایالات متحده هستند، به کشورهایشان باز نمی‌گرداند.

وزارت امور خارجه مکزیک گفت: «مکزیک به دلایل بشردوستانه و به طور موقت تصمیم گرفته است که برخی از مهاجران را که قرار ملاقاتی با قاضی مهاجرت آمریکا برای درخواست پناهندگی دارند، به کشورهایشان بازنگرداند».

حتی زمانی که ایالات متحده برای بازگرداندن سیاست MPP اقدام کرد، کاخ سفید از آن انتقاد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور همچنان معتقد است که MPP دارای نقص‌های بومی است، هزینه‌های انسانی غیرقابل توجیهی را تحمیل می‌کند، منابع و پرسنل را از دیگر تلاش‌های اولویت‌دار دور می‌کند. به همین دلیل ما به برنامه پایان دادیم.»

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)