مصر درخواست های ایالات متحده برای مسدود کردن پروازهای روسیه را نادیده گرفت – رسانه – اخبار RT World

وال استریت ژورنال گزارش داد که واشنگتن تلاش می کند با هواپیماهای نظامی روسیه حصار بکشد، اما دولت السیسی توپ بازی نمی کند.

وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که مصر درخواست های آمریکا مبنی بر بستن حریم هوایی خود به روی پروازهای نظامی روسیه را نادیده گرفته است. این حریم هوایی یک کریدور حیاتی بین روسیه و پایگاه های نظامی آن در سوریه است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و مصری گزارش داد که چندین مقام آمریکایی در ماه های فوریه و مارس از قاهره خواستند تا آسمان خود را برای هواپیماهای نظامی روسیه ممنوع اعلام کند. مصر به این درخواست‌ها پاسخ نداده است و طبق گزارش‌ها، پروازهای بین سوریه و روسیه بدون مانع ادامه یافته است.

یکی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به سوال وال استریت ژورنال، این درخواست را رد کرد “نظر در مورد مکالمات دیپلماتیک خصوصی.”

پایگاه هوایی حمیمیم که در سواحل مدیترانه سوریه قرار دارد، یکی از مهم ترین تاسیسات نظامی روسیه در سوریه است. با توجه به اینکه عراق، اردن و ترکیه اکثر پروازهای نظامی روسیه را از سال گذشته به درخواست ایالات متحده مسدود کرده اند، هواپیماهای روسی اکنون باید بر فراز آذربایجان و ایران به سمت جنوب پرواز کنند، از غرب بر فراز عربستان سعودی و در نهایت قبل از فرود در حمیمیم، بر فراز شمال مصر برگردند.


روسیه پروژه هسته ای در مصر را گسترش می دهد

بدون اجازه پرواز بر فراز مصر، روسیه مجبور خواهد شد به دنبال مسیری جدید و طولانی تر بر فراز آفریقا باشد تا از طریق هوا به نیروهای خود در سوریه برسد. در همین حال، بستن تنگه های بسفر و داردانل توسط ترکیه به روی کشتی های نظامی در سال گذشته، جابجایی تسلیحات و تجهیزات از طریق دریا را پیچیده کرده است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که مسکو در حال انتقال تسلیحات از سوریه به میدان نبرد در اوکراین است، البته این موضوع از سوی طرف روسی تایید یا تکذیب نشده است.

با تخفیف اوکراین، مصر دومین دریافت کننده بزرگ کمک های نظامی ایالات متحده در جهان است که سالانه حدود 1.3 میلیارد دلار از واشنگتن دریافت می کند. علیرغم اینکه تنها اسرائیل از حمایت نظامی مستقیم بیشتری از ایالات متحده برخوردار است، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، سیاست خارجی خود را به طور کامل با سیاست واشنگتن هماهنگ نکرده است.

السیسی نیروهای خود را در لیبی مستقر کرده و دستور حملات هوایی علیه دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده از سوی ایالات متحده را صادر کرده است، همه اینها در حالی است که ارتش ملی لیبی مخالف را تامین می کند، ارتشی که در میدان جنگ توسط پیمانکاران نظامی روسیه کمک می شود.

رئیس جمهور مصر روابط صمیمانه ای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد و این کشور موضعی بی طرف در قبال درگیری در اوکراین اتخاذ کرده است. با این حال، بر اساس اسنادی که اخیراً پنتاگون درز کرده است، السیسی اخیراً از طرح تأمین تسلیحات به روسیه کنار گذاشته و در عوض موافقت کرده است که مهمات توپخانه ای برای نیروهای کی یف به ایالات متحده عرضه کند. این تصمیم به دنبال آنچه واشنگتن پست نامیده بود اتخاذ شد یک حمله دیپلماتیک از سوی واشنگتن.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: