مرد آمریکایی به دلیل هدف گیری لیزر در هواپیما به دو سال زندان محکوم شد

مرد آمریکایی به دلیل هدف گیری لیزر در هواپیما به دو سال زندان محکوم شد

برخورد لیزر باعث حواس پرتی بزرگی در کابین خلبان شد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، مردی در مینه سوتا، در ایالات متحده، اوایل ماه جاری به دلیل هدف قرار دادن لیزر به جت خطوط هوایی دلتا به دو سال زندان محکوم شد. این حادثه در سال 2021 رخ داد و تلاش خلبان برای فرود را مختل کرد و مسافران را در “خطری باورنکردنی” قرار داد.

به گفته این منبع، لیزر توسط جیمز لینک 43 ساله که امسال به جرم خود اعتراف کرد به سمت هواپیما نشانه رفت.

در 29 اکتبر 2021، خلبانان یک پرواز خطوط هوایی دلتا بین رالی-دورهام به مینیاپولیس گزارش دادند که سه بار مورد اصابت لیزر قرار گرفته اند. آنها ادعا کردند که یک لیزر آبی کابین خلبان را هنگامی که در 9000 فوتی غرب ریور فالز، ویسکانسین پرواز می کردند، روشن کرد. کنترل ترافیک هوایی به آنها دستور داده بود که باند فرودگاه را تغییر دهند، بنابراین در آن زمان باید مسیر جدیدی را برای فرودگاه مینیاپولیس ترسیم می کردند.

دادستان در بیانیه ای اعلام کرد: «حملات لیزری باعث حواس پرتی بزرگی در کابین خلبان شد، زیرا آنها نمی توانستند به آی پدهای خود نگاه کنند تا رویکرد جدید را توضیح دهند. در نهایت بر اساس این بیانیه، خلبانان توانستند مسیر جدیدی را انتخاب کرده و به سلامت فرود بیایند.

دادستان در ادامه افزود: افسر اول هیچ گونه اختلالی در بینایی خود نداشته است، اما سروان گفت که بینایی چشم راست وی تا چند ساعت پس از این اتفاق دچار اختلال شده است.

یک هواپیمای گشت ایالتی مینه سوتا توسط کنترل ترافیک هوایی درخواست شد تا این حادثه را بررسی کند، اما هنگامی که در همان شب بر فراز ریور فالز پرواز کرد، خلبانان آن نیز با لیزر آبی مورد اصابت قرار گرفتند.

بر اساس این بیانیه، دادستان ها می گویند: “با استفاده از تجهیزات نظارتی هواپیما، آنها توانستند مظنون را شناسایی کنند، با مجریان قانون محلی هماهنگ کنند و تا زمانی که ماموران با او تماس گرفتند، دیدی از متهم داشتند.” ماموران با متهم تماس گرفتند و “لیزر آبی رنگ از بدن وی پیدا کردند”.

آقای لینک مدعی شد که لیزر را به سمت یک هواپیمای بدون سرنشین نشانه رفته است و باور نمی‌کرد که این یک هواپیما باشد زیرا این شی بسیار بی‌حرکت بوده است. سپس لیزر را به سمت هواپیمای گشت ایالتی مینه سوتا گرفت.

کاپیتان پرواز در بیانیه ای به دادگاه به “درخشندگی محض” لیزر اشاره کرد و آن را با “روشن شدن ناگهانی تمام چراغ های هواپیما در اتاق تاریک” در زمانی که آنها در مرحله مهمی از عملیات پرواز بودند مقایسه کرد.

کاپیتان به دادگاه گفت: «یک اشتباه جزئی در این مرحله حساس می‌توانست به نتایج فاجعه‌باری منجر شود». به گفته ویلیام ام کانلی، قاضی ناحیه ایالات متحده، اقدام لیزر به سمت هواپیما، “بسیار خطرناک و بی پروا” بود و “همه افراد سوار بر هواپیما را در معرض خطر باورنکردنی قرار داد”.