روزه متناوب بر تخمک، کیفیت اسپرم، آسیب به باروری: مطالعه

روزه متناوب بر تخمک، کیفیت اسپرم، آسیب به باروری: مطالعه

روزه داری متناوب زمانی است که افراد مصرف غذای خود را به ساعات خاصی از روز محدود می کنند.

دهلی نو:

طبق یک تحقیق جدید، روزه داری محدود یا متناوب، یک الگوی غذایی که به موجب آن افراد مصرف غذای خود را به ساعات خاصی از روز محدود می کنند، می تواند باعث مشکلات باروری شود.

تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه East Anglia (UEA) بریتانیا همچنین گفت که مشاهده برخی از اثرات منفی بر کیفیت تخمک و اسپرم پس از بازگشت ماهی به سطوح طبیعی مصرف غذا بسیار مهم است.

آنها همچنین گفتند که علیرغم اینکه این مطالعه در ماهی انجام شده است، اهمیت توجه نه تنها به تأثیر روزه بر وزن و سلامتی، بلکه بر باروری نیز اهمیت دارد.

این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

روزه داری با محدودیت زمانی یک روند محبوب سلامت و تناسب اندام است و مردم برای کاهش وزن و بهبود سلامت خود این کار را انجام می دهند.

الکسی ماکلاکوف، استاد دانشکده علوم زیستی UEA گفت: «اما نحوه واکنش ارگانیسم‌ها به کمبود غذا می‌تواند بر کیفیت تخمک‌ها و اسپرم‌ها تأثیر بگذارد و چنین تأثیراتی می‌تواند به طور بالقوه پس از پایان دوره روزه‌داری ادامه یابد».

برای اینکه بفهمند وقتی افراد در طی یک دوره روزه داری و پس از آن در معرض غذا قرار گرفتند، چه اتفاقی افتاد، محققان نحوه تخصیص منابع را برای نگهداری از بدن در مقابل تولید و نگهداری اسپرم و تخمک مورد سنجش قرار دادند.

آنها همچنین کیفیت فرزندان حاصل را مورد مطالعه قرار دادند.

“آنچه ما دریافتیم این است که روزه داری با محدودیت زمانی بر تولید مثل در نرها و ماده ها تاثیر متفاوتی می گذارد. هنگامی که ماهی ها به برنامه غذایی عادی خود بازگشتند، ماده ها تعداد فرزندان خود را به قیمت کیفیت تخم مرغ افزایش دادند و در نتیجه کیفیت فرزندان کاهش یافت. کیفیت اسپرم مردان نیز کاهش یافت.

ادوارد آیویمی کوک از دانشکده علوم زیستی UEA می گوید: «این یافته ها بر اهمیت توجه نه تنها به تأثیر روزه بر حفظ بدن، بلکه بر تولید تخمک و اسپرم تأکید می کند.

او همچنین گفت که تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چقدر طول می کشد تا کیفیت اسپرم و تخمک پس از دوره روزه داری به حالت عادی برگردد، مورد نیاز است.