استفاده چین از جاسوسان برای اطمینان از روزه نگرفتن مسلمانان اویغور در ماه رمضان: گزارش

استفاده چین از جاسوسان برای اطمینان از روزه نگرفتن مسلمانان اویغور در ماه رمضان: گزارش

پلیس در مورد افرادی که قبلاً با روزه داری در ماه رمضان قانون شکنی کرده اند، تحقیقات انجام می دهد.

پکن:

پلیس چین از جاسوسان استفاده می کند تا مطمئن شود مسلمانان اویغور در ماه مبارک رمضان روزه نگیرند.

رادیو آسیای آزاد به نقل از یک افسر پلیس از منطقه ای نزدیک تورپان یا به زبان چینی تولوفان در شرق منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ گزارش داد که جاسوس ها که مقامات چینی آنها را “گوش” می نامند، از شهروندان عادی، پلیس و اعضای کمیته های محله گرفته شده اند.

این افسر پلیس در گفتگو با رادیو آسیای آزاد گفت: ما ماموران مخفی زیادی داریم.

بر اساس این گزارش، چین در ماه رمضان سال 2017، زمانی که مقامات به طور خودسرانه اویغورها را در اردوگاه‌های «بازآموزی» در بحبوحه تلاش‌ها برای کاهش فرهنگ، زبان و مذهب اویغور بازداشت کردند، آغاز کرد.

محدودیت اعلام شده توسط مقامات چینی در سال های 2021 و 2022 تا حدی کاهش یافت و به افراد بالای 65 سال اجازه داد روزه بگیرند و پلیس حتی تعداد بازرسی خانه ها و فعالیت های گشت خیابانی را کاهش داد. رادیو آسیای آزاد به نقل از یک مقام سیاسی در ایستگاه پلیس شهر تورپان گزارش داد که امسال دولت چین همه افراد را از روزه گرفتن صرف نظر از سن، جنسیت یا حرفه منع کرده است.

رادیو آسیای آزاد به نقل از یک پلیس از پاسگاه پلیس بازار شهر تورپان گزارش داد که در هفته اول ماه رمضان، مقامات چینی 56 نفر از ساکنان اویغور و بازداشت شدگان سابق را احضار کردند تا از آنها در مورد فعالیت های خود بازجویی کنند و گفتند که 54 نفر از آنها با روزه داری قانون را نقض کرده اند.

بر اساس این گزارش، نه او و نه یکی دیگر از افسران پلیس در کلانتری در مورد آنچه بر سر کسانی که مصمم به نقض قانون بودند صحبت نمی کنند. رادیو آسیای آزاد به نقل از مقامات گزارش داد که ایستگاه های پلیس در تورپان دو یا سه جاسوس از هر روستا را برای تماشای افرادی که قبلاً به دلیل روزه داری در ماه رمضان بازجویی و بازداشت شده بودند و همچنین افرادی که از زندان آزاد شده بودند، استخدام کرده اند.

افسر پلیس از منطقه ای در نزدیکی تورپان گفت: «گوش های ما از سه حوزه می آمد – ساکنان عادی، پلیس و کمیته های محله». او گفت که آنها اویغورها را برای زیر نظر گرفتن دیگر اویغورها به دلیل مانع زبانی استخدام کردند. او همچنین گفت: “در محل کار من 70 تا 80 پلیس اویغور هستند که مستقیماً به عنوان “گوش” کار می کنند یا “گوش” غیرنظامی دیگر را هدایت می کنند.

کلانتری بازار شهر تورپان دو یا سه «گوش» به معنای جاسوس را برای زیر نظر گرفتن فعالیت های ساکنان در ماه رمضان استخدام کرد. بر اساس گزارش رادیو آسیای آزاد، به گفته یک پلیس، برخی از روستاها حتی چهار تا پنج جاسوس دارند.

به گفته یک افسر پلیس، پلیس در مورد افرادی که قبلاً با روزه خواری در ماه رمضان قانون را نقض کرده اند و همچنین افرادی که فعالیت های روزه داری را سازماندهی می کنند، تحقیق خواهد کرد.

یکی از کارکنان اداره پلیس استان تورپان گفت که مقامات آنجا جاسوسانی دارند که در داخل پلیس کار می کنند تا بررسی کنند که آیا افسران اویغور از صبح تا غروب روزه می گیرند یا خیر. وی گفت که تا کنون هیچ افسری را که روزه‌دار باشد شناسایی نکرده‌اند.

یک افسر پلیس از یک ایستگاه پلیس در شهر تورپان گفت که سیاست امسال شامل بازرسی منازل، گشت های خیابانی و بازرسی مساجد است. مقامات از خانواده‌های مسلمان اویغور بازجویی کرده‌اند تا بررسی کنند که آیا قبل از سحر از خواب بیدار می‌شوند تا غذا بخورند و بعد از غروب خورشید برای صرف غذا جمع می‌شوند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)