محاکمه ترکیه در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی «به بن بست نزدیک شده است»: دیده بان

محاکمه ترکیه در قتل روزنامه نگار خاشقجی

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی آخرین بار در حال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. (فایل)

استانبول:

دادگاهی در ترکیه روز سه شنبه محاکمه درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را از سر گرفت، زیرا یک ناظر روزنامه نگاری این پرونده را “به بن بست نزدیک” توصیف کرد و گفت که این جلسه باید شامل نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باشد.

خاشقجی، منتقد شاهزاده محمد، آخرین بار در 2 اکتبر 2018 در حال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. مقامات ترکیه معتقدند جسد او تکه تکه شده و خارج شده است. بقایای او پیدا نشده است.

یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده که در ماه مارس منتشر شد، گفت که شاهزاده محمد عملیات کشتن یا دستگیری خاشقجی را در اکتبر 2018 تایید کرده است. دولت عربستان هرگونه دخالت ولیعهد را رد کرده و یافته های این گزارش را رد کرده است.

در حالی که واشنگتن تحریم هایی را علیه برخی از دست اندرکاران اعمال کرد، اما از خود ولیعهد در امان ماند.

دو درخواست وکلای حتیجه چنگیز، نامزد ترک خاشقجی برای افزودن گزارش آمریکا به پرونده ترکیه در جلسات قبلی دادگاه رد شده است.

دادگاه ترکیه ۲۶ سعودی را به اتهامات مختلف مرتبط با قتل خاشقجی به صورت غیابی محاکمه می کند. روز سه شنبه دادگاه از وزارت دادگستری درخواست کرد که نامه ای به عربستان سعودی ارسال کند و در مورد کسانی که در دادگاهی که در این کشور برگزار شده است، بپرسد تا دو بار مجازات نشوند.

در سپتامبر 2020، دادگاهی در عربستان سعودی در دادگاهی که منتقدان آن را فاقد شفافیت می‌گویند، هشت نفر را به دلیل قتل بین هفت تا 20 سال زندانی کرد. از هیچ یک از متهمان نامی برده نشد.

ارول اوندراوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز (RSF)، گفت که اگر شاهزاده محمد شامل حال محاکمه نشود، عدالت نمی تواند در نتیجه محاکمه اجرا شود.

وی با بیان اینکه پرونده به بن بست نزدیک شده است، گفت: همه می دانند که تا زمانی که متهمان دستگیر و به ترکیه بازگردانده نشوند، روند قضایی نمادین خواهد بود.

تنش بین ترکیه و عربستان سعودی بر سر قتل خاشقجی منجر به تحریم غیررسمی عربستان سعودی از کالاهای ترکیه شده است. اما آنکارا لفاظی‌ها و انتقادهای خود از ریاض را ملایم‌تر کرده است و دو کشور پس از یک سری تماس‌های تلفنی بین رئیس جمهور طیب اردوغان و ملک سلمان، برای عادی‌سازی روابط تلاش می‌کنند.

بهبود این رابطه در حالی رخ می دهد که ترکیه برای بهبود روابط با سایر کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی و مصر تلاش کرده است.

اوندر اوغلو از RSF گفت: «نشانه‌های نزدیک‌تر شدن روابط ترکیه و عربستان سعودی البته نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است پرونده به سایه کشیده شود و به پس‌زمینه کشیده شود».

او گفت که این نگرانی توسط دادستانی استانبول مطرح شده است که گزارش سیا را درخواست نکرده و دادگاه آن را به پرونده اضافه نکرده است.

جلسه بعدی در 24 فوریه برگزار خواهد شد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)